Menu
Jak založit e-shop?

Jak založit e-shop?

3 minuty čtení

Provozovat vlastní e-shop je snem mnoha lidí, protože se jedná o poměrně pohodlný způsob podnikání. Vytvoření internetového obchodu není nic složitého, zvláště s pomocí odborníků. Jakými způsoby lze založit e-shop a co je dobré vědět do začátku?

Založit si vlastní e-shop je jedním ze způsobů, jak vydělávat na internetu. Jak na to? Založit internetový obchod lze třemi způsoby:

  • e-shop na míru
  • pronájem e-shopu
  • koupě již zavedeného e-shopu

První možností, jak založit e-shop, je nechat sis jej vytvořit profesionální společností. Je to jediný způsob,  jak vytvořit e-shop přesně podle konkrétních požadavků. Nevýhodou tohoto řešení je však vysoká pořizovací cena a delší čekání, než bude možné obchod plně zprovoznit.

Pronájem e-shopu vyjde mnohem levněji a začít podnikat lze okamžitě. Na druhou stranu ale není možné provádět tolik individuálních úprav a e-shop vlastním požadavkům přizpůsobit tak, jako v případě e-shopu na míru.

Třetí možností je koupit zaběhnutý e-shop a tím si začátek podnikání značně usnadnit. Prodej e-shopů je dnes rozšířeným jevem a dochází k němu zpravidla kvůli nedostatku času jeho majitelů. U e-shopů na prodej je samozřejmě vždy nutné si ověřit jeho návštěvnost, roční obrat apod. – jedině tak lze zjistit, zda se za prodejem e-shopu neskrývá například nedostatečný výdělek.

Jak na založení e-shopu

Existují tedy tři hlavní způsoby, jak vytvořit e-shop. Ještě předtím je ale třeba se rozhodnout, zda začít podnikat jako osoba samostatně výdělečně činná nebo raději založit společnost. Na jaké další kroky by se začínající podnikatelé měli připravit?

OSVČ nebo s.r.o.?

Ještě před založením e-shopu je nutné si vyřídit živnostenský list nebo založit s.r.o. Obě varianty mají jistá pozitiva i negativa a je velmi individuální, která z nich se vyplatí více.

Zařídit si živnostenský list je mnohem jednodušší proces. Nevýhodou však je, že OSVČ ručí celým svým majetkem, o který tedy může v případě komplikací přijít.

Společnost s.r.o. ručí pouze do výše obchodního majetku a nemůže se tak stát, že by majitel e-shopu přišel o své osobní jmění. Dle nového občanského zákoníku je navíc minimální výše základního kapitálu pouhá 1 Kč. Zakládání společnosti je však poměrně zdlouhavé.

Hledání vhodných prostor

Vlastnictví e-shopu není v případě OSVČ podmíněno pronájmem vlastních prostor. Jeho sídlem totiž může být i soukromý byt. Pokud je ale formou podnikání s.r.o., je kvůli případným problémům s úřady lepší založit kamenný obchod, popřípadě využít virtuální sídlo společnosti.

Kdo platí DPH?

Je nutné platit daň z přidané hodnoty? To záleží na více faktorech. Podnikatel se musí stát plátcem DPH v případě, že je splněna jedna a více z následujících podmínek:

  • roční obrat činí minimálně 1 milion korun
  • zboží je vyváženo do zahraničí
  • podnikání je vykonáváno po zemřelém plátci
  • k nabytí majetku došlo prodejem nebo privatizací
Při zakládání e-shopu je nutné myslet na to, zda obstojí v konkurenční soutěži.
Při zakládání e-shopu je nutné myslet na to, zda obstojí v konkurenční soutěži.

Na co nezapomenout?

Klíčem k úspěšnému podnikání je určitá konkurenční výhoda. Před založením vlastního e-shopu je užitečné se informovat o konkurenci a vymyslet, v čem lze být lepší. Existuje totiž nesčetně e-shopů se všemi možnými druhy zboží a konkurovat těm nejznámějším není vždy snadné. To je také jedním z důvodů, proč je tolik e-shopů na prodej.

Zároveň bychom měli věnovat dostatek času vybírání vhodného jména. Existuje mnoho způsobů, jak vymyslet název firmy. Důležité je, aby byl nezaměnitelný, jednoduchý a snadno zapamatovatelný.

Je nutné pamatovat i na to, že ze zákona musí každý e-shop na svých stránkách zveřejnit obchodní podmínky. Ty chrání jak spotřebitele, tak prodejce. Obchodní podmínky musí být sepsány dle určitých pravidel, proto je jistější se obrátit na profesionála v oblasti obchodního práva.

Pro e-shopy platí také některé povinnosti k EET. Jestliže je provozovatel řádně nesplní, může mu hrozit vysoká pokuta.

Začínajícím podnikatelům se pomoc odborníka bude hodit také v otázkách výdělečnosti e-shopu, názvu a registraci domény, cenotvorby apod. Především těm, kteří s vlastním e-shopem zatím nemají žádné zkušenosti, se pár hodin s odborníkem v budoucnu vyplatí.

Co se týče registrace domén, existuje i způsob, jak vydělávat na doménách. Největší registrátor domén Godaddy na to nedávno vydal video. Hledání domén na internetu, které mají hodnotu a o které by někdo měl zájem, by pro mnoho lidí mohl představovat zajímavý způsob investování ne příliš velkých finančních prostředků.

Poslední aktualizace: 18. 12. 2018