8 minut čtení

Podobně jako v předchozích letech, také letos jsem připravil shrnutí za uplynulý rok, protože rád sdílím zkušenosti. Loňské bilancování a plány jsem sepisoval v Dominikánské republice, letošní shrnutí připravuji na Srí Lance.

Úvodem tohoto delšího článku bych vám rád popřál vše nejlepší do roku 2016!

Mám za sebou výborný rok. S projektem VímVíc.cz jsem se pustil do nového obrovského oboru online vzdělávání. U 5DM.cz jsem se zaměřil na růst výsledků. Letos jsem si ještě více než kdykoliv dříve uvědomil, jak je v businessu důležitá trpělivost. Řadu věcí člověk neuspěchá. Je to teprve 5 let, co jsem založil 5DM.cz. Každý rok je z mého pohledu jednodušší, protože díky získaným zkušenostem se mi daří vybírat k sobě perfektní lidi, kterým věřím a můžu se na ně 100% spolehnout. Tým a vztahy jsou pro mě stále #1 v businessu.

Pokud bych měl pro business použít paralelu s běháním, dneska se na sebe po těch 5-ti letech dívám jako na někoho, kdo má za sebou poctivý trénink a stretching a začíná se dívat, kde je startovní čára. Největší výzvy mě věřím teprve čekají.

Sportovní paralelu volím záměrně, ve sportu se mi v letošním roce mimořádně dařilo. Díky sportu se cítím skvěle. Mám spoustu síly a energie, shodil jsem přebytečný tuk (mám nějakých 10 % tuku v těle), díky správné stravě (bez masa) dokážu v pohodě fungovat na 5-6 hodinách spánku. Můj metabolický věk je někde kolem 18-20 let. Úplný cucák. :-)

Letošní shrnutí začnu sportovními výsledky. Věnuji se 2,5 roku běhání a poměrně přísným tréninkem (díky, trenére!) jsem se dostal výkonnostně do formy amatérské první ligy – při závodech startuji z áčkových koridorů, závod 5 mil Brnem jsem dokončil na 8. místě, osobák na 10 km jsem stlačil pod 40 minut, půlmaraton v Hradci jsem dokončil s totálně špičkovým časem 1:25 hod. někde kolem 50 místa (závod běželi také čeští vrcholoví atleti). Podobně jako v loňském roce, opět jsem se „kousnul“ a uběhl pražský maraton. V první půlce roku jsem vyzkoušel chození do fitka a nabral nějaké svaly. Byla to supr zkušenost, jenže svaly při běhání zpomalují, tak jsem se naplno vrátil opět k běhání. Poslední měsíce držím trénikový plán podle kterého běhám 4-5x týdně.

Pracovní výsledky

1. VímVíc.cz

  • nejvíce energie jsem se v letošním roce věnoval novému projektu VímVíc zaměřenému na online kurzy a vzdělávání – zajímavý nový a zároveň těžký obor s řadou výzev – například jak budou Češi ochotni platit za content…
  • na projektu jsem vybudoval zbrusu nový tým, aktuálně 15 skvělých lidí – pro tým jsem našel pěkné kanceláře na Andělu, kde jsme během roku zřídili mimo jiné 2 studia pro natáčení video kurzů
  • za ten rok práce se podařila spousta supr věcí – úspěšná kampaň na Startovači (vybrali jsme 250+ tis. Kč), spuštění webu, natočení prvních 35 kurzů a mimo jiné jsme uspořádali 11 business snídaní
  • podrobnosti k výsledkům VímVíc najdete v infografice, kterou jsme ke konci roku připravili

Společně s projektem VímVíc jsem ještě stíhal několik věcí, které mě baví:

  • věnoval jsem se online komunitě, mám zájem publikovat zajímavý content – čísla narostla na 450 příspěvků na blogu (od 07/2012) a 3400 tweetů na Twitteru (od 06/2011) – především Twitter mi dělá velkou radost, obsah zaujal a díky solidnímu engagementu můj Twitter účet překročil 4000 followerů
  • začal jsem natáčet videa pro můj YouTube kanál – aktuálně 21 epizod a natáčení videí mě baví stále více
  • pro několik velkých klientů jsem externě konzultoval strategii pro online/výkonnostní marketing a sociální sítě

Ohledně consultingu online/výkonnostního marketingu a sociálních sítí: dříve klienti měli zájem o affiliate/traffic/leady. Dneska většina na internetu aktivních hráčů již vybudovala vlastní digitální oddělení a chtějí spíše ukázat, jak pracovat efektivně, jak nastavit procesy, spravovat online kampaně a správně počítat ROI. To platí o PPC kampaních, vytěžování databází zákazníků, péči o zákazníky a aktuálně hodně „hot“ téma jsou sociálních sítích, protože tam zákazníci tráví velkou část svých životů a je to místo, kde se rozhodují o nákupech a nových službách. Baví mě práce s klienty a pomáhat jim dosahovat jejich cílů. Vždy jsem byl proklientsky orientovaný člověk.

Proč už affiliate/leadgen není taková pecka jako dříve popisuji v článku níže – v části „Divize affiliate/AffiliateClub“.

2. 5DM.cz

  • jak jsem psal v loňském shrnutí, rozdělil jsem firmu na dvě divize s poměrně jasně odděleným managementem, týmy a úkoly
  • výborně se dařilo divizi Retail – projekty TopSleva.cz/TopTrack.cz a nově také hvězda PlnaPenezenka.cz – výsledky divize Retail jsou výrazně nad plánem, divize je dobře managovaná a šlape jako hodinky
  • slabé výsledky zaznamenala divize Affiliate/LeadGen – AffiliateClub.cz a leadgen projekty jako TopSrovnani.cz a TrvaleFit.cz – musel jsem reorganizovat, redukovat tým a část businessu zastavit nebo utlumit (podrobnosti níže)
  • více jsem se zaměřil na ziskovost firmy – neúspěšné a rozpracované projekty bez prokazatelných výsledků jsem po pilotním režimu utlumil nebo úplně zavřel, ušetřené zdroje jsem investoval do jasně rostoucích věcí

Divize Retail

TopSleva.cz – slevový srovnávač

  • fantastický rok, podařilo růst obrat meziročně o 97 % při téměř nezměněné velikosti týmu
  • stále viditelný prostor pro akvizici nových uživatelů (placený i inbound traffic) a také prostor pro drobná produktová vylepšení

TopTrack.cz – reklamní systém pro spolupráci se slevovými servery

  • nepodařilo se růst – menší srovnávače obratově meziročně o 17 % poklesly, tvoří jen 25 % obratu TopTracku – tohle číslo nejspíše růst nebude a spíše očekávám rozevírání nůžek mezi TopSleva.cz a menšími srovnávači
  • po drobných změnách jsem s projektem TopTrack spokojený, plní na jedničku svou strategickou pozici, pro kterou jsem do něj investoval – jako vlastní reklamní systém poskytuje svobodu v nastavování podmínek reklamy a win-win spolupráce s klienty

PlnaPenezenka.cz – cashback portál

  • výsledky o pořádný kus předčily očekávání – tenhle na affiliate postavený projekt získal za rok přes 100 tisíc registrovaných uživatelů a obratově dohání dříve dominantní srovnávač TopSleva.cz
  • přitom PlnaPenezenka.cz se v loňském shrnutí skrývala ve škatulce „nové projekty“ a ani jsem ji nejmenoval, jak byla maličká – vlastně jsem projekt původně ani nechtěl koupit, na trhu cashback portálů bylo delší dobu několik hráčů, mezi kterými vyčníval poměrně silný mediální dům. Shodou okolností jsem slavil konec roku 2014 v Anglii a všiml jsem si, že cashback portály mají v televizi velkou reklamní kampaň. To mě zaujalo a nakonec jsem do projektu zainvestoval
  • v roce 2014 jsem provedl první úspěšné testy zaměřené na akvizici uživatelů – protože dopadly poměrně dobře, nechal jsem během volnějších letních měsíců projekt komplet přeprogramovat a 21.8.2014 jsem spustil nový backend i frontend
  • v roce 2015 mojí oblíbenou metodou každodenního zlepšování a neustálého sledování výsledků se podařilo poměrně rychle vyladit akviziční i retenční kampaně a dát do pohybu tu sněhovou kouli, která se valí dále

Divize Affiliate/LeadGen

AffiliateClub.cz – affiliate síť

  • jak jsem naznačil v úvodu, s výsledky v affiliate nejsem spokojen – cílil jsem na 200 nových kampaní a cokoliv pod 100 jsem označil jako velké zklamání. Nedosáhlo se ani na 100 nových klientů, to hovoří za vše
  • z části je potíž na straně AffiliateClubu, část potíží jsou zřejmé změny v affiliate oboru. Historicky affiláci vydělávali na hacknutí SERPu vyhledávačů (affil SEO weby), traffic arbitráži (AdWords, Sklik, FB,…), mailingu na databáze často pochybných kvalit, atd. Nabízeli klientům levné konverze/leady a business fungoval. Nicméně doba se změnila, většina těchto praktik už není možná – vyhledávače umí poznat kvalitní content a nekvalitní affil weby se v SERPu neprosadí, ceny PPC trafficu díky aukčímu modelu vyletěly brutálně vysoko a emailoví provideři jsou v boji proti spam praktikám také stále chytřejší
  • teď trochu řeším další směřování AffiliateClubu, protože změny v tradičním affiliate oboru jsou z mého pohledu velké – dříve velcí affiláci se často věnují vlastním projektům, noví affiláci z výše uvedených důvodů mají omezený prostor růst

LeadGen projekty

  • businessově se nedařilo ani LeadGen projektům – souvisí to se změnami, které popisuji výše a několika managerskými chybami, díky kterým konkurenční projekt porazil projekt 5DM.cz – ve výsledku jsem zásadně reorganizoval divizi, tým zredukoval a ušetřené zdroje investoval do růstových projektů
  • TrvaleFit.cz – projekt jsem utlumil – podle mě supr obor, hubnutí a zdravý životní styl dlouhodobě rostou (stejně jako cvičení) – je zde prostor prostřednictvím internetu z významné části nahradit/přeskočit offline hráče typu Svět zdraví, NaturHouse a Herbalife, což se solidně daří Frantovi Szabó s Mickey Vávrou, kteří letos excelovali s projektem PestrýJídelníček.cz, nasbírali 550.000 uživatelů a převálcovali všechny ostatní (výsledky zde)
  • TopSrovnani.cz – projekt jsem utlumil – obor přeplněný konkurencí v SERPu i v PPC – ceny na akvizici zákazníků vyskočily totálně mimo naše CPA, z mého pohledu minimální prostor proaffiliate/leadgen prostředníky, traffic a obor patří koncovým hráčům jako makléřům a stále více se budou asi prosazovat také napřímo pojišťovny/banky

Plán pro rok 2016

  • VímVíc – jasná #1 priorita, růst počet nabízených kurzů, kontinuálně vylepšovat produkt, vše měřit, testovat novinky, růst a rozvíjet tým – máme připravené nové vertikály, které budeme pilotovat – těším se na to
  • Osobní aktivity – mám zájem se ještě více věnovat online komunitě – rozvíjet a zlepšovat #HardynShow, pravidelně tweetovat a oslovit dalších pár tisíc followerů a pár stovek odběratelů na YouTube
  • 5DM – i./ podpořit růst PlnáPeněženka a TopSleva, tam je ještě hodně prostoru a meziroční růst čísel o vyšší desítky procent je reálný, pokud se to udělá dobře, ii./ pokračovat v zefektivňování firmy, důraz na štíhlost a procesy