2 minuty čtení

Pod clankem Stefana Kusky se rozjela pomerne zajimava diskuze o velikosti ceskeho affiliate trhu. Mimo jine se nakouslo tema, kolik ceskych affilaku se muze pres affiliate marketing solidne uzivit.

Dovolim si citovat ze Stefanova komentare (screen) a doplnim par mych postrehu/cisel. Nektera cisla jsem overoval, ale cast cisel nemam overenou z vice zdroju – tj. pokud mate jiny nazor/cisla, nevahejte se o podelit napriklad pres komentare pod clankem.

1. Affiliate site se sirokym zamerenim – souhrn provizi 125-150 mil. Kc rocne
AffiliateClub.cz – provize 25 mil. Kc rocne (dle vysledku 2013/2014)
– ceske zastoupeni CJ.com – cca 50 mil. Kc rocne (odhad na zaklade clanku z 12/2013)
– Affilbox – cca 10-15 mil. Kc rocne (cisla dle clanku z 02/2014)
Affilnet.cz – cca 10 mil. Kc rocne (planovany obrat pro 2014 dle vyjadreni majitele Affilnetu)
– ostatni – Cresco, Zanox, NetAffiliation, eSpoluprace, Potenza, Pay4result,… – hruby odhad 30-50 mil. Kc rocne

2. Vybrane specializovane affiliate kategorie – souhrn provizi 150-200 mil. Kc rocne
– Travel – Invia.cz – provize 2 mil. Kc rocne
– Travel – hotely (Booking,…) – cca 5 mil. Kc
– Travel – ostatni – velmi hrubym odhadem 1 mil. Kc
– Slevy – TopTrack.cz, Rival.cz, Paylo.cz – hruby odhad 100-120 mil. Kc (ve znacne casti slevoveho bizu se pouziva affiliate princip, v kterem klienti plati kombinaci PPC + provizi z prodeje)
– Letenky – strelim od boku 5-10 mil. Kc (Kralovna, Pelikan, Letuska)
– Retail – Mall.cz, Vivantis (sperky.cz, krasa.cz, parfemy.cz, atd.), Trikator, ostatni prodejci elektro, sperku, parfemu, hodinek, mody, atd. – odhadem 5-25 mil. Kc
– Adult – odhadem 25-50 mil. Kc (odhad ve spolupraci s Affilnet boys)
– Gaming (online casino,…) – odhadem 20 mil. Kc (odhad ve spolupraci s Affilnet boys)

Jde o hrube odhady, ale radove by odhady nemely byt nejak moc mimo. Cast provizi nejde primo za malymi affilaky, ale za firmami zamerenymi na affiliate business (napr. slevove srovnavace) – casto jde o firmy, ktere zalozili affilaci.

Souhrn affiliate provizi dle vyse uvedenych kategorii vychazi na 275-350 mil. Kc rocne. 

Na tuzemskem internetu se bavime o skupine priblizne 10.000 affilaku (vcetne tech s minimalnimi prijmy). Casto v businessu pouzivam pravidlo 80/20 (80% businessu vznika z 20% aktivit). V affiliate bizu podle me zkusenosti plati spise pravidlo 90/10 (klidne i 95/5). Pri pouziti tohoto pravidla vychazi, ze mezi 1000 (prip. 500) affilaku se rozdeli 270 mil. Kc (prip. 285 mil Kc) z celkovych cca 300 mil. Kc provizi.

Nedava moc smysl pouzit prumernou hodnotu (270.000 Kc / 1 affilak z TOP 1000). Spise bych pracoval s informaci, ze mame balik priblizne 270 mil. Kc, o ktery se podeli vyssi stovky affilaku. Shoduji se s ostatnimi z oboru, ze affiliate trh je v CR stale na svem zacatku a vetsi boom ho teprve ceka.

david-eiselt-cesky-affiliate-trh-je-v-pocatku

Podle odhadu se uz ted bavime o pomerne zajimavych penezich v ceskem affiliate bizu. Rada affilaku se dokaze slusne uzivit. Z meho pohledu je na trhu jiz nyni dost prostoru pro vydelky affilaku a ten prostor se bude v pristich mesicich a letech spise zvetsovat, jak bude rust obliba affiliate businessu u klientu/merchantu. Jsem presvedceny, ze investice do affiliate businessu nyni dava velky smysl.