Menu
5 míst pro vytváření příběhu firmy

5 míst pro vytváření příběhu firmy

Poslední aktualizace: 10. 01. 2018

4 minuty čtení

Technologie a internet hodně mění firmy a obecně podnikání. Úplně samostatná kapitola jsou sociální sítě, které mění komunikaci se zákazníky a přináší možnosti prodeje. To ovlivňuje ceny, konkurenční pozici i ziskovost firem.

Většina lidí nesnáší velký tlak při prodeji. Nechcete, aby vám stále někdo volal nebo vám pořád něco nabízel. Takové firmy dneska nejsou oblíbené. Pryč je doba masového spamu přes letáky, maily nebo call-centrum.

Stále důležitější pro firmy je na vytvářet vztah a příběh. Tím firma získá legitimitu a důvěru. Už nestačí pouze tlačit prodej a soustředit se výhradně na obchod. Zákazníci, obchodní partneři i zaměstnanci sledují, jak firma komunikuje, vytváří vztahy a zajímá je její příběh.

Průzkumy dokonce ukazují, že kvalita péče o zákazníky a práce se zákazníky výrazně ovlivňuje obchodní výsledky a také náborový proces. Práce je dneska nadbytek, chybí lidi na spoustu pozic. Lidi chtějí pracovat ve firmě, která pečuje o zákazníky a má dobré jméno.

Moje zkušenost tyto řádky potvrzuje. Obrovsky nám při práci pomáhá, že publikujeme náš příběh – směrem k partnerům, klientům i novým zaměstnancům.

Zde jsou některé tipy, které jsme se naučili a co nám fungují:

1, Sociální sítě

Pro Tipli využíváme Facebook hlavně jako B2C komunikaci a snažíme se pečlivě hlídat také rychlost a kvalitu komunikace se zákazníky. Stále více lidí preferuje komunikovat přes Facebook. Pro spoustu lidí, především mladých, je email už “prehistorický” nástroj.

Podobně jako je pro některé email zastaralý, tak začíná být hlavně pro mladé lidi zastaralý i Facebook. Stále více preferují Instagram. Proto ho také využíváme stále více při komunikaci.

Také jsem si před nějakou dobou založil Instagram a na mém profilu @michalhardyn publikuji fotky z našich meetingů, seminářů a konferencí. Píšu tam info o akcích, které budou v budoucnu probíhat nebo na jaké články se můžete těšit.

Pro některé firmy je vhodný také Twitter. Není to sociální síť pro všechny firmy. Co je hlavní, když už Twitter založíte, je potřeba o něj pečovat. Není nic horšího z pohledu budování vztahů, než když vám lidi píšou přes Twitter (nebo vás označují) a vy nekomunikujete. To je špatně.

 2, Blog

Výborným kanálem pro vytváření příběhu a budování firemní značky jsou stále blogy. Na ty se občas kvůli sociálním sítím trochu zapomíná.

Dobrým příkladem může být můj blog Hardyn.cz. Za těch 6 let psaní článků jich mám na blogu přes 600. Díky autentickým a často dost osobním příběhům jsem se setkal snad se stovkami nových lidí, získal klíčové obchodní partnery a klienty a několik skvělých kolegů do týmu.

Na osobním i firemním blogu můžete publikovat aktuality týkající se podnikání, novinek ze světa businessu, postřehy a názory. Můžete popsat příběhy z proběhlých akcí, jejich náplň a přidat výstižné fotografie. Čtenáři mohou příspěvky komentovat a klást otázky, můžete s nimi zahájit komunikaci.

3, Na webu „O nás“

Jedna z podceňovaných stránek na webu je stránka “O nás”. Schválně se podívejte, kolik lidí vám tuto stránku navštěvuje a co na ní máte uvedeno.

Na této stránce můžete dobře komunikovat váš příběh, reference zákazníků a získat tzv. Social Proof. Zde bych odkázal na vydařený článek kolegy Ondřeje Ilinčeva, který zmiňuje 6 možností pro Social Proof – od hodnocení a recenze, přes loga a až po fotky a certifikace. Článek zde.

4, Emailový marketing

Emailing je kanál, který nám stále výborně funguje. Pravidelně rozesíláme B2C i B2B komunikaci – souhrn tipů, akcí, doporučení. Snažíme se nenudit, neopakovat se a dávat si záležet na dobrém obsahu.

Důležité je pečlivě pracovat s daty – sledovat na co lidi klikají, podle dat segmentovat uživatele a důsledně odebírat uživatele, kteří již o obsah nemají zájem.

Absolutně nezbytné je ladit procesy, aby na emailové dotazy a požadavky zákazníků bylo  odpovězeno téměř okamžitě. Každá minuta se počítá.

5, Reklama

Kromě klasických prodejních kampaní můžete vytvářet také brandové a příběhové kampaně. Sociální sítě a hlavně Facebook jsou dneska nekompromisní v tom, že firemní/komerční sdělení mají jen minimální zásah na vaše publikum bez podpory marketingovými penězi.

Na druhou stranu pokud příspěvky podpoříte pár stovkami, zásah je potom o velké násobky vyšší. Vyplatí se podpořit kvalitní obsah přes placené kampaně.

Osvědčilo se nám také barterovat reklamu – například formou barteru obsahu. Připravíme na míru některému magazínu/webu a ten článek potom pomáhá dostat informace o nás k více lidem. Tyto články následně zveřejňujeme na sociálních sítích a v kategorii “pro média”. Měly by autenticky popisovat naší firmu, produkt a to, čemu se věnujeme a co vytváříme.

Jaká je vaše zkušenost s vytvářením příběhu? Je to také pro vás již priorita a “téma” nebo zatím spíše sledujete a nabíráte inspiraci?

Našli jste chybu?