Menu
Česká pošta chystá změny u balíkových služeb: Na co se připravit?

Česká pošta chystá změny u balíkových služeb: Na co se připravit?

3 minuty čtení

Česká pošta od března 2019 zavede změny pro výpočet ceny posílaných balíků. Cena bude nově záviset na velikosti balíku, nikoliv na jeho hmotnosti. Kromě toho se pošta snaží přimět zákazníky k používání standardizovaných obalů, které mají zefektivnit procesy při třídění a přepravě zásilek.

Česká pošta začne od března třídit balíky do několika kategorií podle délky nejdelší strany. Za odeslání nejmenšího balíku v rámci služby Balík na poštu zákazník zaplatí 109 Kč, poslání nejlehčího balíku do 2 kg doposud stálo o korunu méně.

Cena za odesílání balíku se bude od 1. března 2019 vypočítávat podle délky jeho nejdelší strany.
Cena za odesílání balíku se bude od 1. března 2019 vypočítávat podle délky jeho nejdelší strany.

Oproti komplikovaným výpočtům na základě hmotnosti je výhodou nových cenových kategorií to, že si každý zákazník může zjistit cenu za odeslání předem.

Balíky budou rozdělovány do kategorií S, M, L a XL dle rozměru jejich nejdelší strany. Nové ceny u balíkových služeb jsou následující:

Nový ceník České pošty
 Balík do rukyBalík na poštuEMSCenný balíkObyčejný balíkDoporučený balík
(do 35 cm)129 Kč109 Kč159 Kč129 Kč89 Kč99 Kč
(do 50 cm)159 Kč139 Kč189 Kč159 Kč119 Kč119 Kč
(do 100 cm)209 Kč189 Kč269 Kč209 Kč169 Kč169 Kč
XL (do 240 cm)359 Kč339 Kč359 Kč319 Kč
Sleva se zákaznickou kartou10 Kč10 Kč
Sleva při elektronickém podání10 Kč10 Kč10 Kč8 Kč8 Kč
Příplatek Nestandard19 Kč19 Kč19 Kč16 Kč16 Kč16 Kč

Dle tiskového oddělení České pošty nelze říci, zda odesílání balíků kvůli změnám skutečně podraží, protože někteří klienti díky nim mohou ušetřit.

Česká pošta navíc zavádí tzv. e-štítek, což znamená, že si lze na webu nebo v aplikaci předem vyplnit adresní údaje, a ušetřit tak několik korun. Na přepážce pak bude stačit nadiktovat vygenerovaný kód. Výše slevy při elektronickém podání u jednotlivých služeb je uvedena v tabulce výše.

Ušetřit mohou také držitelé Zákaznické karty České pošty. Sleva ve výši 10 Kč se ale týká pouze služeb Balík na poštu a Balík do ruky. Zákaznická karta se ale může i přesto vyplatit, a to hlavně těm, kteří balíky odesílají pravidelně. Mezi její výhody patří slevy u partnerů, jimiž jsou například Firo tour, Moravské naftové doly (MND), Delmas a další.

Dřívější vs. nové ceny balíkových služeb
Do konce února 2019Od 1. března 2019
VáhaCenaRozměrCena
do 2 kg108 KčS (do 35 cm)109 Kč
do 5 kg117 KčM (do 50 cm)139 Kč
do 10 kg137 KčL (do 100 cm)189 Kč
do 15 kg183 KčXL (do 240 cm)339 Kč
do 20 kg207 Kč  
do 30 kg239 Kč  

Příplatek za nestandardizovaný obal

Poměrně výraznou změnou je také zavedení standardizovaných obalů. To znamená, že balíky by měly být zabaleny nejlépe v kartonu, popřípadě v jiném pevném obalu.

Za nestandardně zabalený balík se zákazník nevyhne příplatku, který má kompenzovat náklady na manuální zpracování bez třídící linky. Balíky, které nedrží tvar nebo jsou například v černém igelitu, se totiž nedají třídit automaticky.

Zásilkovna konkurentem České pošty?

Přepravní společnost Zásilkovna se doposud zabývala pouze výdejem zboží z e-shopů. Na jaře roku 2019 by už ale mělo být možné přes Zásilkovnu poslat jakýkoliv balík. Vedení společnosti plánuje rozšířit počet provozoven na tři tisíce, což je zhruba stejné množství poboček, jako má Česká pošta.

Zásilkovna se s Českou poštou chystá soupeřit například prostřednictvím nižších cen. Zákazníkům chce nabídnout plnohodnotnou alternativu státního podniku. Tím, že připravuje službu pro odesílání balíků, může České poště brzy silně konkurovat.

Poslední aktualizace: 26. 02. 2019