Menu
GDPR – jak se obchoduje se strachem?

GDPR – jak se obchoduje se strachem?

2 minuty čtení

Od května startuje GDPR. Při naší velikosti a počtu více než 1,5 mil. reg. zákazníků samozřejmě nebereme na lehkou váhu zpracování osobních údajů. A to se nějak významně nemění s GDPR.

Požadavky GDPR nám zpracovávají tři různé právní kanceláře, proto si myslím, že se k panice kolem GDPR můžu trochu vyjadřovat. Navíc téma diskutujeme na firemních školeních DigitalniHR.cz a při veřejných termínech, kde zaznívá zkušenost desítek různých lidí a firem.

Z firem slýchávám obavy z pokut a postihů od úředníků. Objevují se firmy, které kvůli GDPR zavírají své projekty nebo věrnostní programy. Zaslechl jsem zprávu o prodejci luxusní kosmetiky Rituals, který ruší kvůli GDPR svůj věrnostní program.

Obchodníci se strachem

Podle mojí zkušenosti máme v cz/sk někdy takovou vlastnost, že se snažíme být v některých zvláštních směrech papežštější než papež. Díky tomu vznikl kolem GDPR obrovský business.

Když se bavíte s lidmi z mezinárodních projektů, tak GDPR vítají. Sjednocuje totiž legislativu napříč EU, takže stačí vyřešit práci s osobními údaji jednou a máte vyřešenou tuhle problematiku pro celou EU. Firmám působícím po Evropě to významně ulehčí práci.

Podobný názor má Matěj, který je můj parťák pro školení DigitalniHR.cz, a publikoval jej na svém blogu lovec-hlav.cz. Matěj určitě není nějaký extra fanoušek EU, přesto zmiňuje názor, že GDPR je správným krokem k vytvoření jednotného digitálního trhu v EU.

Situace kolem GDPR vypadá jako pěkná bublina a moc dobrá práce právnické lobby. 🧛‍♂️🧛‍♀️

Podařilo se vytvořit z GDPR solidního strašáka firem. Čím větší strach se šíří, tím větší peníze tihle obchodníci se strachem fakturují. To je příklad externích právních kanceláří.

Jiné zkušenosti slyším z firem, které mají interní právníky. Tihle interní právníci mají někdy obavy z nadměrného množství práce. Raději doporučují různé služby a programy ukončit, protože by té práce najednou měli moc a to se každému nezamlouvá. Slyšel jsem neověřené info, že pár velkých online firem ukončí některé své služby. Tak uvidíme, co je na tom pravdy.

Média, konzultanti a konference

V podobných situacích větří business i další podnikatelé. Na trhu se vyrojili konzultanti na GDPR, specializované GDPR školení a GDPR konference a firmy platí a platí.

Ani média dneska nemají lehkou práci. Lidi si hodně vybírají, co budou a nebudou číst. Bulvární titulky už nejsou výsadou jen tzv. bulvárních plátků. Téma GDPR zaujalo, lidi se bojí pokut. Tak proč toho nevyužít, trochu postrašit čtenáře a hysterií zvyšovat čtenost.

Žádný hon na čarodějnice se nečeká

Byl jsem na několika konzultacích ohledně GDPR. Nejvíce se ztotožňuji s tím pohledem, že GDPR je úprava, která má za cíl sjednotit práci s osobními údaji napříč Evropou. V některých státech totiž není žádná zvláštní úprava a práce s osobními údaji je nepřehledná džungle.

To se ale netýká cz (sk). Tady už nějakou dobu platí Zákon o ochraně osobních údajů (tzv. stojednička) a navíc zde existuje úřad (ÚOOÚ), který na ten zákon dohlíží.

Zde například komentář právníka Ondry Fialy:

Zdá se jako totálně mimo, že najednou by těch pár kluků a holek z ÚOOÚ (mimochodem docela sympatičtí lidé) začalo pořádat „hon na čarodějnice“. Už spoustu let mají možnost rozdávat miliónové pokuty a čas od času jich pár rozdají. Žádná dramata u většiny firem se nedějí.

Jsem jen naivní nebo to někdo vidíte podobně? 🤓

Poslední aktualizace: 26. 03. 2018