Menu
HR večer #7 na téma  Trendy ve firemním vzdělávání – PODROBNÉ SHRNUTÍ

HR večer #7 na téma Trendy ve firemním vzdělávání – PODROBNÉ SHRNUTÍ

6 minut čtení

Koncem února se konal již sedmý HR večer v režii portálu VimVic.cz a spolu s ním přišlo několik novinek. Poprvé se akce konala jinde, než v sídle VimVic.cz v Černé labuti. Tentokrát jsme akci umístili do prostoru CORSO Karlín a to především z důvodu velkého zájmu – tak velký počet lidí by se k nám již nevešel.

Druhou novinkou je, že tato akce se konala v rámci spolupráce se společností Top Vision. Jsme velmi rádi, že se HR večery od VimVic.cz staly tolik populární a firmy projevují zájem o spolupráci. A nabídku Top Vision, která je špičkou ve vzdělávání zaměstnanců, jsme rádi přijali.

Nejspíš nebude velké překvapení, jaké bylo téma akce – Trendy ve firemním vzdělávání. Celá akce byla tentokrát velmi interaktivní. Účastníci využívali aplikaci Mentimeter, díky které mohli hlasovat a anonymně sdílet své názory.

Prvním přednášejícím byl Tomáš Langer, CEO společnosti Firemnivzdelavani.eu. Ve svém workshopu se zaměřil především na hybridní učení, learnig design a gamifikaci.

Tomáš hned na začátku zapojil účastníky prostřednictvím otázek. První otázka byla, který trend ve firemním vzdělávání považují za nejvíce out. Nejčastější odpovědi byly e-learning, povinné certifikace, povinné kurzy, přednášky nebo offline přístupy.

Druhá otázka byla, které trendy budou naopak aktuální v letošním roce a následujících letech. Účastníci nejvíce zmiňovali chatboty, virtuální realitu, sdílení, digitalizaci, learning design, mobilní aplikace videokurzy či videa.

Poté se Tomáš začal věnovat samotným trendům ve světě a zaměřil se na desítku těch nejzajímavějších:

1. Personalizace

Pod tímto pojmem si lze představit například customizaci nebo adaptivní učení. Zkrátka přizpůsobování obsahu cílové skupině. Při adaptivním učení se mění obsah podle toho, co jednotlivec aktuálně potřebuje. Jedná se o princip sdílení informací, kdy se od sebe zaměstnanci mohou učit navzájem.

Patří sem také hybridní učení, tedy spojení několika různých, zdánlivě protichůdných principů. Nejedná se o krabicové řešení, ale lektor si může vybrat několik řešení a poté je zkusit aplikovat ve firmě. Zaměstnanec si poté může zvolit z různých možností, jak se vzdělávat.

2. Learning experience

Jedná se o oblast zážitku ve vzdělávání. HR manažer by měl pracovat s co nejvíce lidmi, ptát se jich, jak se chtějí učit, jak by vzdělávání mělo vypadat a následně jim ho přizpůsobit co nejvíce na míru.

Lerning experience se designuje pěti kroky. Nejprve je nutné zjistit potřeby učícího se člověka a na základě těchto potřeb stanovit cíle. Dále zadavatelé vytvoří kontent a následuje designování. Posledním krokem je výběr platformy, skrz kterou bude vzdělávání probíhat.

3. Learning analytics

Jedná se o nejrůznější čísla, data a výstupy z učení. Můžeme vidět, kde jaký zaměstnanec strávil kolik času během vzdělávání. Dokážeme zjistit kde se zasekl, kde udělal chyby a jaké a sledovat tak celý průběh učení.

4. Microlearning

Pod tímto pojmem si můžeme představit učení v malých, postupných krocích. Tomáš zmínil například kurzy EPALE, jejichž cílovou skupinou jsou lektoři a mohou to být i úplní začátečníci. Tyto kurzy jsou zdarma.

5. Entretainment a gamifikace

Gamifikace je ve světě již na ústupu, protože se aplikuje již dlouho a stala se tak jakousi přirozenou součástí procesu. Jedná se o uplatnění herních prvků v neherním prostředí. Online kurzy se dají gamifikovat snadno tím, že zaměstnanci mezi sebou sbírají body nebo spolu soupeří.

6. Nonstop učení

Učení by mělo být přirozenou součástí života a člověk by se měl neustále vzdělávat – jak v pracovním, tak v domácím prostředí.

7. Chatboti a umělá inteligence

Jde o výuku prostřednictvím chatbotů, kdy zaměstnanci nebudou navštěvovat kurzy, ale budou se ptát právě chatbotů.

8. Virtuální realita

Dle Tomáše máme virtuální realitu očekávat, protože se s ní v blízké budoucnosti budeme intenzivně střetávat. Bude nám k tomu stačit pouze mobilní zařízení a aplikace.

9. Mobilní prostory

Každý zaměstnanec si může zvolit svůj vlatní styl sezení. Nemusí sedět všichni pohromadě, ale každý si vybere to, co je mu pohodlné, ať už je to křeslo nebo třeba práce ve stoje.

10. Online vzdělávání, coaching, agilní přístupy, interní vzdělávání

Ať už se jedná např. o online vzdělávání, které je ve většině firem již zakořeněno, nebo nové přístupy jako je coaching, očekává se, že v budoucnu budou stále rostoucím trendem.

Druhé přednášky se zhostila Svatava Dohnalová se společnosti Top Vision a věnovala se problémům, kterým dnešní organizace čelí.

Jedním z těchto problémů jsou technologie, které neustále přichází. Jsme schopni s nimi pracovat a zařazovat je do svého osobního života. U obrazovek trávíme spoustu času a proto bychom měli vědět, jaké technologie používat a v jaký čas – just in time.

Firmy musí reagovat na to, jak se mění tržní prostředí a přichází nejistota. To na ně vyvíjí tlak – rozpočty musí dávat smysl a musí ladit s cíli společnosti.

Blended learning je v současnosti velkým trendem

Progresivní firmy stále nejvíce využívají face to face vzdělávání, ale 80 % firem považuje blended learning za svou prioritu. Poskytuje spoustu příležitostí pro to vytvořit účastníkům školení zážitek. Školení musí být pro účastníka zážitkem a musí kombinovat technologie, které běžně využívá ve svém životě.

Tohoto způsobu využívá pouze 14 % firem. Není to tím, že by nebyly dostupné technologie, ale problém je v tom, že ne každý má kompetence k tomu toto nastavit. Musíme vědět, jak nastavit blended learning tak, aby to fungovalo. Blended learning musí rozvíjet to, co potřebuje firma. Designer musí být schopen spolupracovat s vývojáři, tvůrci her apod. Je proto potřeba posilovat kompetence a pochopit způsob, jakým funguje.

Čtyři role nejjednodušší na zavedení

Ze všeho nejdříve je nutné zmapovat situaci v týmech, zvolit strategii a inspirovat se v agilních týmech, které využívají social learningu. Najít si někoho, třeba i napříč firmou, kdo má k těmto věcem blízko, ať už to jsou vývojáři nebo lidé z IT.

1. Budovatelé komunit

Většina firem má interní sociální sítě, ale nevyužívají je pro sdílení zkušeností, znalostí a k tomu, aby se jeden kolega učil od druhého. Lidé si musí  zvyknout na to, jakým způsobem se to využívá a jak spolupracovat s kolegy. Je tomu třeba věnovat čas, energii a finance.

2. Data Analytici

Jedná se o velký trend napříč HR. V oblasti vzdělávání se ne tak často využívá, protože nevíme, jak data správně využít. Je to jedna z velkých příležitostí k tomu, jak se zaměřit na cíle podniku a k tomu, kam chce organizace směřovat. 

3. Kurátoři obsahu

Jde o získání a využití interního a externího obsahu. To, co vytvoříme, nemusí být za pár měsíců aktuální. Je to věc, kterou běžně vidíme při budování sociálních sítí v komunitách. Patří sem sdílení článků a tipů a obsah se tak tvoří genericky. Cílem je zasadit obsah do kontextu a mít obsah, který je jedinečný.

4. EdTechoví evangelisti

Jsou to lidé, kteří jsou nadšení do technologií a chtějí je zavádět. Musíme k tomu ale mít prostor, zkušenosti, znalosti a dovednosti. Některé aplikace musíme otestovat a musíme také prototypovat. 

Jsem velmi rád, že se celá akce opět vydařila na jedničku. Po workshopech následoval již tradičně networking s proseccem a občerstvením a bylo vidět, že se účastníci supr baví!

Poslední aktualizace: 05. 03. 2019