Menu
Jak si vede Účtenkovka po více jak roce fungování?

Jak si vede Účtenkovka po více jak roce fungování?

2 minuty čtení

O Účtenkovce, neboli účtenkové loterii, slyšel pravděpodobně každý. Jedná se o „doprovodný“ produkt zavedení elektronické evidence tržeb, zkráceně označované jako EET. Účtenkovka měla vést nakupující k tomu, aby požadovali účtenky v obchodech a k jejich častějšímu vydávání ze strany podnikatelů a omezení šedé ekonomiky. V současnosti má Účtenkovka za sebou více jak rok fungování, výsledky jsou však dost rozporuplné.

O (ne)úspěšnosti účtenkové loterie hovoří především čísla. Počet hráčů, kteří se aktivním způsobem Účtenkovky účastní, se totiž každý měsíc snižuje.

ObdobíPočet aktivních hráčůPočet účtenek ve slosování
Říjen 2017452 69111 138 871
Listopad 2017477 95214 564 956
Prosince 2017446 89014 861 223
Leden 2018425 76513 792 381
Únor 2018422 79313 620 304
Březen 2018420 97915 871 430
Duben 2018407 77714 831 880
Květen 2018394 47615 164 421
Červen 2018379 45014 078 198
Červenec 2018361 83713 218 011
Srpen 2018357 04513 782 147
Září 2018346 87312 687 152
Říjen 2018352 02314 022 118
Listopad 2018352 24814 313 527
Prosinec 2018350 00313 670 910

Již osmý měsíc po zahájení Účtenkové loterie klesl počet aktivních hráčů pod 400 000 a nad tuto hranici se dosud nevyšplhal. A podle neustále klesající tendence to nelze za stávajících podmínek loterie ani očekávat.

Náklady na Účtenkovku

Ačkoliv hráčů je čím dál tím méně, náklady na vyplácení výher se nemění. Stále první cena dosahuje 1 000 000 korun. Druhou výhrou je auto v hodnotě 400 tisíc korun. Následuje odměna ve výši 300 tisíc, 200 tisíc a 100 tisíc korun a dále nižší částky.

Každý měsíc se losuje celkem 21 025 výher, což znamená náklady cca 65 milionů korun ročně jen za výhry. Když se k tomu připočtou náklady spojené s provozem a marketingem, činily celkové náklady na Účtenkovku ke konci roku 2018 částku pohybující se na úrovni 100 milionů korun.

Ve srovnání s celkovým státním rozpočtem se sice jedná o zanedbatelné číslo, na druhou stranu je to dost vysoká suma jen pro to, aby se loterií bavilo pouze „několik“ zarputilých hráčů. K tomu celá věc pomalu sklouzává. A s podporou zavedení EET, respektive s motivací zákazníků požadovat po prodejcích účtenky, aktuální situace nemá moc co společného.

Bazary účtenek

V současnosti to totiž vypadá, že Účtenkovku drží v pohybu především jádro nadšených hráčů, kterým nejde o potlačení šedé ekonomiky, ale o hru jako takovou. S účtenkami se dokonce začalo na různých webových stránkách a facebookových profilech obchodovat.

Každý den lze zaregistrovat pouze jednu účtenku od daného prodejce. Hráči ovšem kvůli tomu nenavštěvují nové a nové obchodníky, zkrátka si mezi sebou účtenky vymění. Pravidla loterie se tím neporušují a hráči si tak navyšují počet svých registrovaných účtenek a zvyšují možnost výhry.

Zavádějící pro celkové vyhodnocení je, že se pak jedná o účtenky od stále stejných prodejců. Původní záměr se tím zcela vytrácí.

Nejčastěji registrované účtenky

Dalším problémem, který trochu popírá celou logiku Účtenkovky, je fakt, že ani samo Ministerstvo financí nemá relevantní data, která by specifikovala původ účtenek. To znamená, že se neví, zda jsou z velkoobchodních nebo maloobchodních řetězců nebo od jiných obchodníků.

S velkou pravděpodobností totiž pochází většina registrovaných účtenek od takových podnikatelských subjektů, kteří ještě před samotným zavedením EET účtenky zákazníkům předávali a k nekalým praktikám v podobě daňových úniků u nich prakticky nedocházelo.

Poslední aktualizace: 26. 01. 2019