Menu
Jak ušetřit na benzínu?

Jak ušetřit na benzínu?

3 minuty čtení

Život bez automobilu si již mnozí neumí ani představit. Je to pohodlný a rychlý způsob, jak sebe a rodinu někam přepravit. Komfort především nových vozidel je na luxusní úrovni a tak není divu, že lidé využívají automobilů čím dál více na úkor hromadné dopravy. Má to ovšem jeden háček – jízda autem rozhodně není levnou záležitostí. A to především z provozního důvodu a s ohledem na aktuální ceny pohonných hmot. Jak snížit spotřebu a ušetřit? 

V současnosti se ceny pohonných hmot šplhají až k 35 korunám za litr. Doby, kdy se občas poštěstilo a dostaly se pod 30 korun, jsou zřejmě již minulostí. Je proto nejvhodnější doba zamyslet se nad tím, jak snížit spotřebu svého automobilu. Není to žádná velká věda. Jsou to obvykle drobnosti, které ale dohromady mohou ušetřit poměrně dost peněz.

TIP: Ušetřit se dá nejen na spotřebě, ale také na vhodném výběru pojištění automobilu.

Ekonomický styl jízdy

Každý řidič, který chce ušetřit, si nesmí silnici nebo dálnici plést se závodním okruhem. Prudká jízda mnohonásobně zvyšuje spotřebu vozu. Styl jízdy brzda-plyn taky spotřebě moc nesvědčí. Naopak plynulá jízda vede ke snížení spotřeby benzinu nebo nafty. Stačí se naučit jen pár triků a spotřeba se znatelně sníží:

  • nerozjíždět se a nebrzdit prudce,
  • využít k brzdění motor,
  • na první rychlostní stupeň se jen rozjíždět,
  • správně řadit – otáčky motoru by se měly optimálně pohybovat mezi 2 000 až 2 500 za minutu,
  • při delším zastavení vypnout motor.

S ohledem na výše uvedené je potřeba zmínit, že pro někoho otravný systém start&stop úspoře paliva značně pomáhá. Stejně tak využití tempomatu zajišťuje totiž optimálnější přívod paliva do motoru.

V obou případech – při využití systému start&stop nebo tempomatu se šetří zhruba 0,5 litrů/100 km. Při dodržování výše zmíněných pravidel dochází ke snížení celkové spotřeby paliva obvykle o více než 10 %, a to je již dost znát.

Údržba automobilu

Nejen styl jízdy, ale také správná údržba automobilu může spotřebu benzinu nebo nafty podstatně snížit. Podhuštěné pneumatiky nejen, že se rychleji opotřebovávají, ale také zvyšují spotřebu pohonných hmot. Doporučení proto zní: v pravidelných intervalech kontrolovat tlak v pneumatikách, zda odpovídá doporučovaným hodnotám ze strany výrobce automobilu. Jen pozor, tlak v pneumatice by se měl snížit před přepravou těžkého nákladu.

Správná údržba automobilu nejen, že prodlužuje životnost automobilu, ale také snižuje spotřebu benzinu nebo nafty o několik procent.

Správná údržba automobilu nejen, že prodlužuje životnost automobilu, ale také snižuje spotřebu benzinu nebo nafty o několik procent.

Na spotřebu má vliv i kvalita tankovaného paliva. Obecně se nedoporučuje tankovat tam, kde není jistota kvalitního benzinu nebo nafty. Nekvalitní palivo vede k tvorbě usazenin v motoru, k většímu tření a následně také k větší spotřebě.

Stejná situace se týká i kvalitního motorového oleje. Olej se v automobilech nespotřebovává, ale opotřebovává. Časem se snižují jeho mazací schopnosti. Opět tím dochází ke tření a zvyšování spotřeby paliva.

Topení a klimatizace

Není potřeba si nic nalhávat. Kdo má v autě klimatizaci, v létě ji využívá prakticky non-stop. Teplo v interiéru auta v zimě je také velmi příjemné, a co teprve vyhřívání sedaček nebo volantu. Bohužel, jak klimatizace, tak topení spotřebu pohonných hmot výrazně zvyšují.

Klimatizace i topení jsou velmi příjemné, ale jejich nadměrné používání výrazně zvyšuje spotřebu pohonných hmot.

Klimatizace i topení jsou velmi příjemné, ale jejich nadměrné používání výrazně zvyšuje spotřebu pohonných hmot.

Běžící klimatizace zvyšuje měřitelně spotřebu o 0,2 až 1,6 litru/100km a topení na tom není o moc lépe. Rada pochopitelně nezní netopit a nevyužívat klimatizaci. Spíše se doporučuje tuto výbavu využívat s rozumem a maximální efektivitou.

Vozit zbytečnosti se nevyplácí

Stejně jako interiér vozidla by z hlediska bezpečnosti neměl obsahovat zbytečné (a navíc nezajištěné) věci navíc, i na exteriér vozidla by se nemělo montovat nic navíc. Jedním důvodů je i spotřeba. Jakmile bude mít auto natrvalo střešní nosič a na něm úložný box (lidově zvaný rakev), bude mít i o 1015 % procent vyšší spotřebu. A to už je pořádný rozdíl! Nevyplatí se tedy nosič raději vždy po dovolené sundat?

Stejně tak plný zavazadlový prostor způsobuje vyšší spotřebu paliva. Někdy je až s podivem, co lidé v kufru automobilu trvale vozí. Je potřeba selektovat, které věci jsou skutečně potřebné a které nikoliv. Každý kilogram zátěže navíc se odráží do množství spotřebovaného benzinu nebo nafty.

Poslední aktualizace: 21. 12. 2018

Našli jste chybu?

[recaptcha]