Jak v týmu podpořit kreativitu?

3 minuty čtení

Dříve jsem zmiňoval, že příjemné pracovní prostředí je základem pro spokojenost zaměstnanců. To je docela jasné. Pracovní prostředí je také důležité pro rozvoj kreativity zaměstnanců a jejich zájem o inovace. Kreativita je přirozenou vlastností člověka, kterou potřeba podporovat a rozvíjet. Tím se na projektech řídíme.

Rozšiřujeme naše kanceláře v centru Prahy v Černé labuti o další patro,
neustále zlepšujeme pracovní podmínky pro naše týmy

Vše se rychle mění. Pokud ve firmě máte autoritativního šéfa/šéfy, které z lidí jen dělají ovce slepě plnící úkoly, je to cesta do pekel. Negativní příklady vidím dnes a denně v oborech, kde působíme.

Již odzvonilo dobám, kdy firmy hledaly zaměstnance s tituly, certifikáty a vyžadovaly perfektní plnění úkolů přesně zadanými postupy. Tolik moderní svoboda prosákla i do managementu.

Moderní firmy prahnou po zaměstnancích, kteří jsou kreativní, inovativní, hledají efektivní řešení a jsou otevření novým možnostem. Takoví pracovníci mají zájem o osobnostní rozvoj a rozvoj celé společnosti.

Jak již zaznělo, kreativitu v týmu je potřeba rozvíjet. Mezi zabijáky kreativity patří přísně předepsané postupy, autoritativní management, neschopnost naslouchat, perfektně stanovené postupy a cíle a konkrétní řešení. Tím, že zaměstnanci pouze plní stanovené úkoly, nebudou mít motivaci hledat nová efektivnější řešení a nápady.

Kreativita je vlastnost, kterou je potřeba rozvíjet

Vytvořte prostředí, které podporuje u zaměstnanců hledání nových příležitostí k růstu. Nechte je, aby projevili svou vášeň a angažovali se do více firemních činností. Seznamte je s výsledky, dejte jim veškeré informace. Netajnůstkařte, jak je to populární u některých tuzemských firem.

Otevřeným a svobodným přístupem posílíte u pracovníků loajalitu a oddanost ke společnosti. Takového zaměstnance ovšem ve firmě nemusí snést každý manažer. Každý nemá tu kuráž pracovat s pocitem, že někdo jiný se může ukázat lepší než on, že přichází s lepšími nápady, atd.

Jestliže od svých zaměstnanců chcete zpětnou vazbu, musíte se naučit přijímat i negativní připomínky. Lidé, kteří vám neřeknou, co si myslí, vás nikam neposunou.

Kreativní zaměstnanci mají tendenci vžít se do pocitů zákazníka a lépe dokáží odhadnout jeho požadavky. Znát a uspokojit potřeby zákazníků je základ podnikání a tito zaměstnanci a jejich náhled na věc potom mohou být pro firmu poklad.

Firmy v dnešní době musí být flexibilní a neustále reagovat na změny požadavků zákazníků a také neustále změny na trhu. Jak rychle například trhy a produkty mění nové technologie.

Vše se strašně rychle mění. Spolu s tím se musí přizpůsobit i zaměstnanci. Pokud chcete být dlouhodobě úspěšní na trhu. Musí být pružní a otevření změnám.

Změna je neustálý proces. Změna je jedna z mála jistot v podnikání.

3 postřehy, jak podpořit kreativní myšlení

Existuje spousta způsobů, jak podpořit kreativitu zaměstnanců. Respektive způsobů, jak vytvořit takové prostředí, které jim umožní kreativitu projevit. V podstatě se jedná o velmi jednoduché prvky, které mohou mít velký efekt.

1, Příznivé pracovní prostředí

Vytvořte takové pracovní prostředí, které bude v zaměstnancích vyvolávat příznivý dojem. Zakomponujte do kanceláře prvky, díky kterým budou mít zaměstnanci možnost aspoň na krátkou dobu se odreagovat od práce, vyčistit hlavu od nepotřebného smetí a vytvořit v hlavě prostor pro kreativní myšlenky.

To je důvod, proč chytré firmy pořizují do kanceláří šipky, fotbálek, kulečník, Xbox, atd.

2, Přátelský kolektiv

Je potřeba smelovat tým. Zároveň je dobré, když spolu zaměstnanci hovoří, vyměňují si názory a postřehy, které následně slouží jako zpětná vazba pro vás.

Poskytněte svým zaměstnancům více příležitostí k setkávání se. Mohou to být výše zmíněné hry v kanceláři nebo jen místo vyhrazené pro oběd či kávový stolek.

Steve Jobs měl postavenou firemní kulturu z části na tom, že se lidi náhodně a často potkávali v kuchyňce nebo u kafe.

3, Konstruktivní kritika

Zaměstnanci mezi sebou musí být s kritikou vůči svým kolegou velmi opatrní. Přesto je nezbytná. Není správné, když si zaměstnanci myslí, že každá vyslovená myšlenka je správná. To v nich naopak vyvolá pocit, že nemusí tolik přemýšlet, když je dobře cokoli co řeknou.

Diskuze dává pracovníkům možnost vylepšovat své nápady a zamýšlet se nad novými řešeními.

One more thing – kariérní růst

Významným hnacím motorem pro zaměstnance jsou možnosti kariérního postupu. Jestliže si zaměstnanec uvědomuje, že jeho práce má pro společnost přínos, který může být odměněn svěřením větší zodpovědnosti a kariérním růstem, poroste i jeho kreativita.

Jak o kreativním prostředí přemýšlíte u vás ve firmě? Co se vám osvědčilo?

  • blaznivy_ajtak

    Tak kreativita je fajn když člověk vymýšlí jak udělat facebook kampaň, jak jí zaměřit, udělat retargeting a vybrat cílovku, ale na druhou stranu bych moc nechtěl mít kreativního technika na výrobní lince Škoda Auto, kterému když nenajde klíč na šroub, tak je začne utahovat kleštěma 😉

    Jsou docela i věci, u kterých se jistá preciznost, systematičnost a pečlivost velmi cení a je záhodno, pokud má člověk manuál, tak postupuje přesně krok po kroku a nic nevymýšlí.

    Co vidím u dost lidí a firem jako značný problém je extrémní snaha udržet status quo, což je věc, kterou já moc nemusím. Kolikrát jsem svědkem toho, že upozorňuji, že status quo ve firmě nelze udržovat věčně, všichni přikyvují, ale stejně drží status quo a to často až do naprostého extrému, dokud se to nevysere, a pak všichni začnou panikařit, běhat jak splašení a řvát „to se nedalo čekat“, přičemž se to čekat dalo už dlouho dopředu…

    Docela mě fascinuje, co se týká politiky, jak dlouho se budeme snažit udržet důchodový systém a zdravotnictví zadarmo. Je jasné, že je to dlouhodobě neudržitelné, ale všichni se snaží udržovat status quo, který je totálně neudržitelný, a na řešení problému se vysloveně kašle.

    Pracoval jsem ve firmě, kde jsem měl spočteno, že za 6 měsíců krachne. Absolutně nebyla vůle to řešit, ředitel firmy (programátor) mi dokonce řekl, že kdybych mu neřekl o cash-flow, tak ani neví, že něco takového existuje 😀 Protože jsem nesouhlasil s jeho bezvadným plánem, jak se jeho byznys za 1-2 roky rozjede, tak mě vyhodil (naštěstí). Za půl roku jsem se dozvěděl, že zaměstnancům firma dlužila několik mezd a vyhlásila bankrot.

    Ti lidi vůbec nebyly schopni zareagovat na změnu situace na trhu, prostě furt jeli ve starých kolejích a vůbec neřešili problémy pod povrchem, ba co více, spíše je popírali. Kolegové se dlouho poplácavali po ramenou, že status quo je udržen, asi až do doby, než jim začla firma dlužit na výplatách.

    • Diky za reakci. Tvoje negativni zkusenost zni zajimave, i kdyz to asi nebylo prijemne.

      Jasne, kreativa neni pro vsechny pozice, nicmene ve velke casti firem ji potrebujes, jinak stojis na miste… Clanek spise mel naznacit, to nam funguje z pohledu vytvareni podminek pro kreativni pristup…



Site Footer