Menu
Jak začít podnikat a v čem – nápady na podnikání

Jak začít podnikat a v čem – nápady na podnikání

8 minut čtení

Podnikatelem chce být téměř každý. Podnikatelé jsou úspěšní, bohatí a v podstatě si užívají života, jelikož dělají to, co je baví. Nebo tak si to alespoň mnozí, kteří si podnikání nezkusili, představují. Jenomže je tomu opravdu tak? Podnikání není procházka růžovou zahradou. A co teprve, když někdo řeší, jak má začít podnikat a v čem.

Podnikání – ano či ne?

Zahájení vlastního podnikání může být skvělá zkušenost, díky které lze získat mnoho nových dovedností a znalostí. Může poskytnou mnoho výhod. Mezi nejpodstatnější výhody patří to, že podnikatel je svým vlastním šéfem, pracovní doba je pouze v jeho kompetenci a sám stanovuje směr, který jeho firma bude následovat. V případě úspěchu má příležitost získat pěkné finanční ohodnocení.

Vidina zisků bývá hlavním motivem. Je to ovšem správný motiv? Většina firem, které zkrachují, neobstojí právě z výše zmíněného důvodu. Někdo si bezmyšlenkovitě založí firmu, aniž by měl dobrý nápad na podnikání, a čeká, že jeho účty budou ze dne na den hlásit čísla obsahující alespoň šest nul.

Pozitiva potřebují svá negativa. Než se zaměstnanec rozhodne vzdát se svých stálých měsíčních příjmů a jistot, měl by si negativa důkladně zvážit. Založit firmu a vytáhnout ji na výsluní vyžaduje mnoho úsilí, času a ochoty riskovat. Je to doprovázeno mnoha pády, problémy či finančními ztrátami, které musí majitel financovat ze svých osobních úspor. Proto je nutné počítat i s variantou několika měsíčního výpadku příjmů. V nejhorším případě může dojít i k osobnímu bankrotu. Otázkou je, jestli vůbec začít přemýšlet na tím, v čem podnikat bez kapitálu.

V čem podnikat

V čem začít podnikat? Tuto otázku si položí valná část budoucích podnikatelů. V dnešní době není jednoduché přijít s novými nápady na podnikání. Trh je dostatečně nasycen, možná i přesycen. Na druhou stranu, právě měnící se doba otevírá dveře do nových odvětví a přináší nové požadavky zákazníků, které lze využít. Kde hledat příležitost a nápad na podnikání?

Nápady na podnikání

Na výběr je ze dvou možností. První z nich je objevení úplně nové podnikatelské příležitosti. A druhou je uchopení stávajících produktů a služeb svým originálním způsobem. Základem úspěchu je sledovat trh a poptávku, využít nové poptávkové vlny, kterých si konkurence ještě nestihla všimnout. Nebo naopak si jich konkurence už všimla, ale je zde prostor ještě pro další podnikatelský subjekt.

Tak nebo tak, podstatné je, aby si budoucí podnikatel vybral obor, ke kterému má blízko, rozumí mu a svým potenciálním klientům má co nabídnout. Pokud půjde do podnikání s nadšením, zákazníci to poznají a ocení.

Internetové podnikání

Pokud někdo řeší, v čem má podnikat doma a bez kapitálu, není lepšího pomocníka než právě internetu. Začít podnikat nebylo nikdy snadnější. Díky internetu může začít podnikat kdokoliv, i ten, kdo žije na malém městě a nemá dostatek peněz.

Drobné přivydělávání na internetu může být dobrou odpovědí na otázku: „Co mám dělat, když se nudím“. Místo sledování filmů online může být volný čas naplněn produktivní činností.

Vzhledem k tomu, že k online podnikání je třeba pouze počítač a internetové připojení, objevuje se v této oblasti stále více konkurentů. Následující body přináší alespoň malou ukázkou dostupných možností, které lze stále využít.

  • Virtuální asistentka – pokud se někdo ptá, v čem by měla podnikat žena, je virtuální asistentka vhodnou odpovědí. Práce sekretářek se dnes přesouvá do online režimu. Virtuální asistentka pomáhá firmám s administrativou, domlouváním schůzek či s komunikací s klienty – vše z pohodlí domova.
  • Affiliate marketing – pro vlastníky webových stránek není jednodušší forma výdělku než umístění bannerů. Firma, která má zájem o banner, platí provozovateli webu za tzv. prokliky.
  • Copywriting – firmy potřebují někoho, kdo dokáže sepsat článek, příspěvek na FB nebo třeba email. Pro ty, kterým psaní nedělá problém, je kariéra copywritera dobrým nápadem.
  • Správa sociálních sítí – téměř všechny firmy dnes mají Facebook, Instagram a další sociální sítě. Co ale nemají, je čas se jim věnovat, proto shání někoho, komu za poměrně snadnou práci rádi zaplatí.
  • Grafický design – grafiků je třeba hodně a stále jich není dost. Naučit se grafiku není zase tak velký problém, navíc je to investice, která se může slušně vrátit.
  • Online obchody – doby, kdy si člověk musel najít prostor, zařídit obchod a teprve až poté začít prodávat, jsou dávno pryč. Dnes pro prodej výrobků stačí založit e-shop.
  • Překlady – v dnešním globalizovaném světě je překládání velmi žádaná služba. A co víc, dokonce i slušně placená.
  • Korektura – to, že někdo píše, ještě neznamená, že dokonale ovládá češtinu. I ti nejtalentovanější někdy potřebují pomoc, právě proto vznikla profese korektora.
  • Fotografování – pro nadšeného fotografa není nic snadnějšího než umístit své úlovky na fotobanky. Sice tato činnost neslibuje miliony, nicméně drobný přivýdělek určitě.

Jak začít podnikat

Fáze, ve které dochází k výběru vhodného zaměření firmy, byla ukončena. Teď nastává čas pro otázku: „Jak začít podnikat?“ Pokud někdo tápe, nemusí se tím trápit. I ten nejúspěšnější businessman si musel tuto otázku ve svých začátcích položit.

Výběr právní formy

Právní formy podnikání jsou dvě. Podnikat je možné jako fyzická či právnická osoba. Každá forma má svá specifika.

  • Fyzická osoba – práva a povinnosti upravuje živnostenský zákon, jedná se o jednoduchou formu podnikání. Založení živnosti není nic složitého, ani drahého – jde o poplatek tisíc korun. Výhodou je, že FO si může stanovit, jestli chce vést účetnictví, nebo jestli bude výdaje vykazovat paušálně. Podnikání lze i snadno ukončit. Nevýhodou je, že fyzická osoba ručí celým svým majetkem.
  • Právnická osoba – práva a povinnosti upravuje obchodní zákoník. Založení obchodní společnosti je už o něco složitější. Prvním krokem je založení živnosti (stejně jako u FO dosahuje poplatek výše 1000 korun). Teprve poté dojde k založení obchodní společnosti, která musí být zapsána do obchodního rejstříku, tento zápis stojí pět tisíc korun.
    V úplných začátcích stojí ovšem rozhodnutí o vhodném typu společnosti – v České republice se nejčastěji objevují společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti.
    Firma musí vždy vést účetnictví. Společnost není snadné zrušit, zaniká až po uhrazení veškerých závazků. Pozitivem je, že majitel ručí pouze majetkem obchodní společnost, ne svým.

Získání oprávnění podnikat

Jinými slovy se jedná o založení živnosti. Na živnostenském úřadě dojde k ohlášení živnosti a vyplnění Jednotného registračního formuláře. Jeho prostřednictvím se lze nahlásit i ČSSZ a zdravotní pojišťovně.

Po získání oprávnění

Co běžný zaměstnanec nezná, je odpovědnost komunikovat s úřady. Podnikatel musí komunikovat se zdravotní pojišťovnou, ČSSZ, finančním úřadem a daňovou správou. Veškeré odvody a platby si ve stanoveným lhůtách musí zabezpečit sám. Pro snadnější komunikaci s orgány veřejné správy se užívají datové schránky. Přihlášení do datové schránky není složité a přináší spoustu výhod.

Na základě zákona o EET je každý, kdo uskutečňuje tržby v hotovosti, dále povinen elektronicky evidovat tržby a komunikovat skrz daňový portál s Finanční správou.

Dále by si měl každý podnikatel založit běžný účet a v případě potřeby zřídit i kontokorent. S oblastí financí souvisí i plánování správného toku peněz – podnikatel by měl mít hned od začátku povědomí o tom, jak sestavit cash flow. Pokud někdo plánuje podnikání větších rozsahů, je dobré zamyslet se nad zaměstnanci, případně nad outsourcingem. K tomu patří schopnost vést otázky na pracovním pohovoru, sestavit pracovní smlouvu nebo dohodu.

Jak vytvořit logo online

Loga jsou velmi důležité pro jakýkoli podnik – malý nebo velký. Díky tomu, že zobrazují ochrannou známku vaší společnosti a vaše společnost se identifikuje na trhu pomocí vašeho loga.

Nicméně, když si najmete návrháře loga, účtují si nemalé peníze za navrhování loga pro vaši společnost nebo webové stránky. Takže pro začátečníky nebo vlastníky webových stránek není na základě jejich cen možné najímat si návrháře loga. Tito lidé mohou využívat některé služby online.

Tvorba loga online s Logaster trvá několik minut. Potřebujete-li zadat název firmy a mýtné, vytvoříte pro vaši společnost mnoho log.

Kde hledat pomoc

Není se za co stydět, pokud by někdo hledal pomoc. Od toho existují oficiální portály, weboví rádci, fóra a diskuze. Učit se od lidí přímo z oboru je ta nejlepší varianta, která vůbec může existovat.

  • BusinessInfo.cz – oficiální portál pro podnikání a export. Realizátorem je agentura CzechTrade. Tyto stránky pomohou v každé fázi podnikání, mohou se hodit ještě před zahájením podnikání, ale i v průběhu poskytnou mnoho rad v oblasti legislativy a práva, daní a účetnictví či financování.
  • Webtrh – pro začínajícího podnikatele bude nejpřínosnější diskuze. Najde zde pomoc v oblasti podnikání, financí, marketingu nebo třeba osobního růstu. Co je vhodné zmínit, je i inzertní funkce webtrhu. Pokud by někdo chtěl koupit web, poptával zaměstnance či marketingové, IT a další služby, nenavštíví tyto stránky zbytečně.
  • Navolnenoze.cz – více než 900 profesionálů na volné noze, kteří čekají na dotazy a bezradné začátečníky, aby jim mohli pomoci. Nabízí odbornou pomoc v mnoha oborech, a dokonce i blog o podnikání. Ten pokrývá témata od kryptoměn až po školení.
  • Mladypodnikatel.cz – inspirace pro podnikání a marketing. Stránky, které poskytují bezkonkurenční inspiraci v podnikatelské oblasti.

Jak se zlepšovat

Podnikání je o inovacích a nových trendech. Ať už se jedná o osobní rozvoj, vylepšování podnikatelských dovedností nebo o růst firmy, žádný podnikatel nesmí „zaspat“.

I ti nejúspěšnější se musí stále zlepšovat. Učí se, jak mají co nejlépe vést tým lidí, jak komunikovat s obchodními partnery a zaměstnanci. Vzdělávají se ve svém oboru, sledují nové trendy a příležitosti. Mimo to hledají inspiraci v knihách mentorů, nebo čerpají z osobních blogů těch nejlepších podnikatelů. Mezi které patří například blog Mária Roženského, ten nabízí pomoc v začátcích internetovým firmám. Za zmínku stojí i blogy zabývající se affiliate marketingem, konkrétně lze uvést blog Michala Majgota.

Jako poslední bod je třeba zmínit, že úspěšní podnikatelé na sobě neustále pracují. Musí zlepšovat i své osobní kvality a postoje. Negativní osoba, kterou porazí i sebemenší problém, nemá šanci na úspěch. V podnikání je důležité být odhodlaný, cílevědomý a proaktivní.

Poslední aktualizace: 14. 08. 2018

Našli jste chybu?