Menu
13 rad, které by měl člověk slyšet před startem své kariéry

13 rad, které by měl člověk slyšet před startem své kariéry

5 minut čtení

Tohle je zajímavé téma. Jaké rady byste dali svému mladšímu „já“, kdybyste znova byli na startu své kariéry? Jde o takové ty praxí a časem získané zkušenosti, které zabrání dostat se do různých slepých uliček a průšvihů.

Vybral jsem takové, které mi přijdou opravdu užitečné. Takže kdyby jednou sestrojili stroj času, tohle bych svému mladšímu „já“ poradil. 🙂

1. Kariéra je maraton, ne sprint

Jako mladí jsme často netrpěliví. Nemůžeme se dočkat zářivé kariéry, úspěchů, tučné výplaty, placatého auta, atd. Děsí nás průměrnost, dělat průměrnou práci za průměrný plat. Když ovšem začnete sprintovat, přestanete se dívat kolem sebe a vnímat a užívat si cestu, která vede směrem k vrcholku kariéry. Ať už bude ten vrchol jakýkoliv. Dovolte sami sobě dát si pauzu, čas se nadechnout. Odpočívejte, v práci si vyberte svou dovolenou do posledního dne. A během toho může růst.

Tip: Podívejte se na 6 důvodů, proč lidé dávají výpovědi >>

2. Největší úspěch pochází z opakování, nikoli z nových věcí

Kanadský spisovatel Malcolm Gladwell v jedné ze svých knih napsal: musíte strávit 10 000 hodin nad něčím, než se v tom stanete opravdovým expertem. A proto se nejdříve staňte dobří v tom, co děláte, než se posunete k něčemu novému. Já osobně se těch 10 000 hodin pro získání levelu „expert“ snažím hacknout tím, že místo vymýšlení nových věcí se raději dívám kolem sebe a vyhledávám, co už někde jinde funguje. Ono to moc člověk neurychlí, můžu potvrdit, že těch 10 000 hodin dává smysl.

3. Kdyby práce byla tak skvělá, všichni bohatí by pracovali

Nevím o nikom, kdo by na své smrtelné posteli litoval toho, že nestrávil více času v kanceláři. A tak ani práci není dobré brát přehnaně vážně. Tohle jsem už několikrát někde četl a je to samozřejmě pravda.

4. Nepovyšujte kariéru na první místo, mladí jste jen jednou

Při budování kariéry si můžete dovolit ubrat někdy trochu tempa a svou pozornost přesunete ke svým zájmům nebo třeba rodině. Když se jenom ženete za splněním deadlinů a dokončení projektů, ten magický čas mládí bude rychle pryč a už jej nikdy nevrátíte. Možná to zní pateticky, nicméně je to pravda. Pokud chcete uběhnout maraton,procestovat svět s baťůžkem, užít si dovolenou v Karibiku, strávit měsíc na Srí Lance, studovat angličtinu v Cambridge nebo projet na motorce Asii, tak čím starší budete, tím to bude těžší a hůře dosažitelné. A peníze to nezmění, že už je mládí fuč.

5. Chovejte se v zaměstnání tak, jako by vám bylo 35 let

Co se tím myslí? Když jste v zaměstnání noví, nechovejte se jako začátečníci. Pokud jste chytří a schopní, chovejte se, jako byste byli zkušení. A naopak, pokud už jste v práci mnoho let, nechovejte se tak. Zachovejte si mladistvou energii.

6. Management je o lidech, ne o věcech

Snadno můžeme sklouznout k domnění, že všichni lidé jsou stejní, každý den se chovají stejně a mají stejnou pracovní kapacitu. Tak je samozřejmě jedna z největších hloupostí. Business guru Jack Welch říká, že 20 % zaměstnanců pracují skutečně na vysoké úrovni, 10 % zaměstnanců businessu moc neprospívá a zbylých 70 % pracují průměrně. Problém nastává u těch 70 %, ze kterých by většina leaderů chtěla udělat nadprůměrné zaměstnance. Místo toho se doporučuje oceňovat schopnosti právě i těchto 70 % zaměstnanců a najít u nich to nejlepší.

7. Naslouchejte druhým. Skutečně

Jako skupina jste mnohem silnější, než když jste sami. A proto naslouchat svým kolegům je skutečně důležité. Často právě oni znají odpovědi na vaše otázky. Já k tomu se svým týmem používám pravidelné brainstormingy nebo třeba chvíli během společného teambuildingu. Samozřejmě je hrozná věc to neustále vyrušování notifikacemi v mobilu a počítači. Snažíme se proto dělat meetingy bez počítačů a mobilů. Docela se nám to daří a je to skvělé!

8. Nikdy nepracujte pro mizerné šéfy

Třikrát přečíst tuhle větu a někam si ji zapsat. Život je příliš krátký na to, abychom pracovali pro skutečně špatné šéfy. Pokud to je vaše situace, raději odejděte. Hned. A naopak – pokud jste vy sami šéfové, snažte se být skutečně takovými, se kterými se bude zaměstnancům dobře pracovat.

9. Uvědomte si, že vaši kolegové jsou lidé s omezenou kapacitou emocí

Pokud někdo v soukromí prožívá náročnější situaci, bude mít zřejmě omezenou kapacitu při řešení problémů v práci. Když tedy někdo v práci podává zrovna horší výkon, nemusí to mít s prací nic společného. Pokud má nějaký váš zaměstnanec problém, pomozte mu. V důsledku to posílí celý váš tým.

10. Nevytvářejte si kontakty pouze s lidmi, kteří jsou stejně staří jako vy

Mladí lidé se často stýkají pouze se svými vrstevníky. A přitom by pro ně bylo přínosné, kdyby networkovali i se staršími lidmi, kteří jim můžou předat své zkušenosti. A to platí i naopak. Starší lidé by se měli stýkat i s těmi mladšími, kteří je vytrhnou z jejich komfortní zóny a otevřou oči vstříc novým nápadům.

11. Pracujte v kanceláři plné přátel

Nejšťastnější lidé jsou ti, kteří dělají práci, kterou milují, a k tomu s lidmi, které mají skutečně rádi. Vždyť v práci trávíme tolik času. Pojďme se skamarádit a užít si společný čas. My jsme k tomu zavedli třeba teambuildingy, které pořádáme každý měsíc. Ten efekt na tým a vztahy mezi lidmi je přímo parádní. Stačí kolikrát jen zajít na pivo nebo třeba laser game.

12. Nikdy nedělejte to, co podle vás není etické, jen kvůli práci

Pokud vaše práce ohrožuje vaše osobní hodnoty a etické zásady, dejte výpověď tak rychle, jak jen můžete. Špatné věci se stanou špatnými tehdy, když se jim lidé nepostaví. Pokud cítíte, že je špatné, co v práci děláte, pravděpodobně to špatné skutečně je.

13. Mějte na paměti, že z chyb se opravdu člověk učí

Asi to slýcháváte často. A ne náhodou, skutečně to tak je. Někdy je selhání tím nejlepším důkazem, že jsme na živu, že jsme lidé a že aspirujeme na něco mimořádného. Také Thomas Edison to tak chápal, když řekl: „Já jsem neselhal. Pouze jsem našel 10 000 způsobů, které nefungují.“ Nezní to supr? 🙂

Většina rad volně vychází z jednoho článku, který mě oslovil na LinkedIn.

A co byste poradili lidem začínajícím kariéru vy? 🙂

Poslední aktualizace: 27. 02. 2017