Kdo jsou zákazníci věrnostního cashback portálu

2 minuty čtení

Už jsem se dříve v médiích vyjadřoval na téma, kdo jsou zákazníci věrnostního cashback portálu a v jakých obchodech nakupují. Zmiňoval jsem to nedávno v článku na Peníze.cz nebo teď na podzim ve Snídani s Novou.

Věrnostní cashback portál je na tuzemském trhu poměrně nová věc a někdy není 100 % jasné, jak vlastně funguje a jaké jsou jeho výhody pro uživatele a merchanty. V tom chybují někdy i internetoví matadoři a velká jména českého internetu. Měl jsem teď čerstvě na Twitteru diskuzi s Janem Kaliánkem, protože Twitter není ideální médium pro podobné diskuze, zodpovím zde podrobněji dotazy.

MÝTUS 1 – věrnostní cashback portály využívají na slevy zaměření uživatelé

  • podstatou věrnostních cashback portálů je nabídka odměny za věrnost, nikoliv slevy – je chybou plést věrnostní casback portály a například slevové portály (ty jsou na cashback portálu v pozici merchanta/klienta)
  • věrnostní progam není sleva – světově nejvíce prémiové značky nevyužívají slevy, využívají věrnostní programy – příkladem je například Gant, kde mám osobní zkušenost z minulého nákupu, ke kterému jsem obdržel registraci do věrnostního programu, v kterém sbírám body a získám za ně peníze zpět na další nákup (podobný princip jako cashback portály)

jan-kalianko-slevhonici

MÝTUS 2 – jediný kdo profituje je provozovatel cashback portálu

  • obchodní model mezi cashback portálem a merchantem je výkonnostní – platí se až za objednávky
  • věrnostní cashback portál není stroj na prachy – na trhu (podobně jako v jiný oborech) působí řada portálů (desítky), jen jednotky z nich se prosadily, protože investují značné peníze do kampaní, péče o zákazníky, produktu, zákaznické zkušenosti a ve výsledku generují merchantům nové zákazníky a prodeje
  • podobně zkreslenou optikou by se dalo dívat téměř na všechny firmy (Seznam, Booking, atd.), které jsou zaměřené na uživatele, produkt a marketing – tj. nevytváří reálnou „ruční práci“ tím, že by si vyhrnuly rukávy a šoupaly krabicemi

jan-kalianko-profituje-jen-cashback

MÝTUS 3 – normální člověk cashback nevyužívá

  • v první řadě bych chtěl říct, že jsem velmi aktivním uživatelem cashback portálu, podobně jako využívám nabídek partnerů ve věrnostním klubu od Citibank – na Tipli.cz nejčastěji nakupuji podobně jako ostatní uživatelé v prémiových obchodech jako Booking.com, Zoot.cz, Mall.cz, Kasa.cz, atd.
  • mezi další spokojené zákazníky cashback portálu patří lidi z komunity Na volné noze, mezi které patří nomád a top-class grafik Víťa Válka. Další významnou skupinou jsou úspěšní investoři a internetoví podnikatelé, mezi které patří například Martin Kysela. Máme na cashback portálu Tipli zaregistrováno několik celebrit nebo třeba venture kapitalisty, kteří rozhodují o balíku peněz větším než 1 miliarda korun. 🙂
  • používat věrnostní cashback portály se vyplatí nejvíce právě lidem, kteří rádi ušetří nějakou korun a také lidem, kteří vydělávají dost peněz a hodně nakupují – nejsou výjimkou nákupy pobytů v alpách za 1000 Euro/víkend nebo objednávky elektroniky a módy za desítky tisíc korun/nákup

Pokud máte další dotazy k věrnostním cashback portálům, rád odpovím.

  • Píšeš blbosti, které jsem ti na twitteru vyvrátil, uvedu je i zde, protože si je záměrně neuvedl.

    Mýtus č. 1
    – Cashback není věrnostní program – proč? Lidé to dělají proto, aby dostali zpět peníze (které nemusí na tom samém obchodě použít znovu), narozdíl od klasických věrnostních programů, kde dostaneš body (či cokoliv jiného), co musíš znovu u daného obchodníka uplatnit.
    Není to tedy věrnostní program, jak píšeš a nemíchej rozdílné věci dohromady.

    Mýtus č. 2

    Jak můžeš cash-back, který netvoří přidanou hodnotu srovnávat se společnostmi jako Seznam.cz, to nepochopím… Opět mícháš jablka a hrušky dohromady. Seznam.cz, ani také zmíněný Booking, nejsou cash-backy. Seznam je vyhledávač, dále má mnoho portálů z nichž každý má nějakou přidanou hodnotu. Že je na nich reklama je věc jiná.

    Booking je také zcela něco jiného – načítá a porovnává nabídky. Dává přidanou hodnotu porovnání s nějakým dalším filtrováním. To cash-back nedělá. To není jeho účel, ten je vrátit člověku pár korun (zpravidla 1-3%) z jeho nákupu.

    Mýtus č. 3

    Cituji „nejsou výjimkou nákupy pobytů v alpách za 1000 Euro/víkend nebo objednávky elektroniky a módy za desítky tisíc korun/nákup“… No dobře, na twitteru si napsal něco zcela jiného, cituji: “ přes věrnostní cashback běžně chodí nákupy na Booking za 1000 Euro“ (Zdroj: https://twitter.com/michalhardyn/status/682194706738982912)

    Nevím co je tedy běžné, pro mě je běžné, když je to pravidelně a často, třeba denně… A to asi běžně v affilu není. Takové nákupy jsou promile toho, co se běžně nakupuje…

    Shrnu-li to. Řekl jsem, že většinou nakupují ti, co nemají peníze a sbírají to po korunkách. Tráví nad každým nákupem navíc mnoho času, který se nikdy odměnou nezaplatí. Proč více času? Musí to co si zhruba chtějí koupit najít u toho, kdo v cash-backu je a to není na pár chvilek zpravidla… Takže efektivita cash-backu je to, co jsem napsal na twitteru a to co píšeš jako jeho obhajoby, to jsou vybrané promile procent, které danou skupinu lidí nereprezentují, vůbec, to si uvědom.

    Fakt, že někdo použije cash-back na nákup za desítky tisíc – jasně, tam už to dává smysl, ale nevěřím, že ti lidí šli přes cash-back nakupovat tak drahé věci. Právě naopak – věděli co chtějí, měli to vybráno a jen si nechali část peněz vrátit… A to je to o čem mluvím – takoví lidé by si ten víkend za 1000 EUR nebo elektroniku za desítky tisíc koupili i tak, i bez cash-backu >> takže znovu jsme u přidané hodnoty portálu – nula nic…

    Stojím si za tím, že cash-back portály nemají moc přidané hodnoty a ač to ty nikdy jako affilák nemůžeš přiznat, protože by si se pohřbil a nesedí ti to k image, tak prostě běžní prodejci cash-backy trpí jako nutné zlo, než aby nad nimi jásali a jediný, kdo na tom skutečně dlouhodobě vydělává je provozovatel portálu!

    Toť vše k tématu. Vím, že to nikdy nemůžeš veřejně přiznat, ač toto víš a budeš to obhajovat. Nedivím se, když ti to vydělává peníze a jsi ten jeden v řetězci, komu to vydělává nejvíce 🙂

    Peníze z toho ti přeji, ale na cash-back portály jsou za mě stále nutní zlo k ničemu.

    • Honza

      Tak jsem si pročetl tu vaši výměnu názorů…

      Píšeš zde o nulové přidané hodnotě a zároveň vyvracíš přirovnání k Bookingu. Trochu mi to nedá, ale z tvých argumentů je jasné, že zákazníky, kteří chtějí nakoupit levněji/ se slevou nepovažuješ za dobrou cílovou skupinu. Ale třeba taková Heuréka nebo částečně i Booking právě toto dělají… A to ještě v mnohem větší míře, kdy si zákazník přečte třeba na Heuréce recenzi produktu, kterou Heuréka stáhla nějakému eshopu ze stránky a poté si vybere nejlevnější eshop nebo alespoň nejlevnější z těch „ověřených“. Kde je tedy ta přidaná hodnota? To, že Heuréka získala cíleného zákazníka z PPC na produkt? To, že si zákazník přečetl recenzi, kterou Heuréka přebírá od eshopů? Nebo to, že takovíto zákazníci poté napíši recenzi eshopu? A to už vůbec nemluvím o tom jejich košíku, který nemá absolutně žádnou přidanou hodnotu.

      Abys mě nepochopil špatně, já mám Heuréku rád, jen v ní vidím stejnou, možná jen o chlup větší přidanou hodnotu pro eshop (a tím o chlup větší myslím právě recenzemi, které Heuréce píší sami zákazníci daných eshopů) než má cashback portál. A tato paralela může pokračovat, třeba v tom „Když někdo chce nakoupit za 1000 €, nakoupil by i bez cashbacku“ – to platí přece i u Heuréky.

      Cashback portál, stejně jako Heuréka podle mě MÁ přidanou hodnotu jak pro zákazníka. Snad jen ještě říci, že tuzemský trh není ani zdaleka tak vyspělý, jako trhy v USA nebo Británii. Affiliate prostředí a cashback portály jsou dokonce i v Indii velice rozvinuté. V těchto zemích plní cashback podobnou roli, jako u nás třeba slevové srovnávače. Asi před týdnem jsem četl analýzu prodejů amerického eshopu Avon a Ebates, což je největší americký cashback portál byl tuším na 6. místě v porovnání zdrojů konverzí. Před ním byly už jen kampaně samotného eshopu a emailing.

      Myslím si, ale že Michal určitě také nemá ve všem stoprocentní pravdu a cashback stránky určitě nejsou všespásné… Ale svoje místo určitě mají a že by to bylo nutné zlo? To určitě ne…
      Asi tě stejně nepřesvědčím o svém názoru, tak proč bych se rozepisoval dále, že? 🙂 Tvůj pohled celkem chápu, ale trochu si protiřečíš ve svých argumentech a není zde řečeno vše. Jinak kdyby tě to náhodou napadlo, tak cashback portál neprovozuji 🙂 jen se o tuto tématiku občasně zajímám.

      • Moc dekuji za vyborny komentar.

        Omluva, to jsem mozna nenapsal presne. Dneska je marketingovy svet hodne o slevach, to samozrejme plne respektuji. Jen rikam, ze cashback portal neni primarne o slevach – je to odmena za vernost, za pravidelne nakupy.

        • Nenene, není to odměna za věrnost, protože cash-back neřeší vracení zákazníků. Ani pravidelné nákupy. To je zcela mylné tvrzení. Řeší zlevnění nákupu formou vrácení části peněz, nic víc nedělá.

        • A jsi pěkně trapný blbec, když smažeš komentář, který vyvrací zcela slušnou formou tvé nesmyslné tvrzení v článku nahoře. Je vidět, že nesneseš kritiku… Prostě typický affilák, co dodat 🙂