Menu
Letiště Praha chce proinvestovat 55 miliard korun v následujících 30 letech

Letiště Praha chce proinvestovat 55 miliard korun v následujících 30 letech

3 minuty čtení

Navzdory koronavirové pandemii se Letiště Václava Havla rozhodlo pro nové investice. Ty umožní odbavit více letadel v nejžádanější časy a poskytnou kvalitnější služby pro zákazníky pražského letiště. Výstavbu nové paralelní dráhy nyní schválili také pražští zastupitelé. Jaké investice Letiště Praha chystá v následujících 30 letech?

Letiště Václava Havla, které dříve neslo název Ruzyně, se stejně jako další společnosti cestovního ruchu snaží vypořádat s vysokými ztrátami za rok 2020. Nehledě na krizi má největší české letiště výhled do budoucna příznivý, alespoň jej ohodnotila mezinárodní agentura Moody’s.

Nové investice ruzyňského letiště

Letiště Praha dosáhlo nedávno svého cíle. Zastupitelstvo Prahy schválilo hlasy TOP09, ODS a ANO výstavbu nové paralelní ranveje, která má umožnit posílení leteckého provozu. Proti tomuto návrhu hlasovali zastupitelé koalice Piráti, STAN a Praha Sobě.

Nová dráha by měla být hotová v roce 2027. Kapacita cestujících na pražského letiště tím zvýšena nebude, dojde pouze k posílení letů v ranních a večerních hodinách. Nová ranvej by zároveň měla přinést i další změny v leteckém provozu – zrušení nočních letů a letů nad městem.

Paralelní ranvej není jedinou investicí, kterou Letiště Václava Havla chystá. V následujících 30 letech plánuje proinvestovat až 55 miliard korun. Jedním z dalších projektů, které letiště zamýšlí, je rozšíření druhého terminálu, jenž slouží pro odlety v rámci schengenského prostoru.

TIP: Ne každý cestující ví, že existuje možnost sledování letu online. Sledovat lze, kde se v daném momentě letadlo nachází. A to všechno díky chytrým mobilním aplikacím či oblíbeným webovým portálům, jako je Flightradar24.

Kritika nové ranveje Letiště Václava Havla

Ačkoliv si letiště Praha od nové ranveje slibuje mnoho výhod, ozývají se i kritické hlasy z řad politiků, vědců či veřejnosti. Nejčastější výtkou jsou ekologické dopady nové stavby. Zvýšení provozu s sebou nepochybně přináší také zvýšení emisí.

Podle ekologické organizace Arnika se tak Praha tímto rozhodnutím staví proti svým klimatickým závazkům, ve kterých se zasadila ke snižování emisí. Proti novým investičním plánům byla také vydána petice, která má nyní přes 1 200 podpisů.

Zvýšení emisí však není jedinou výtkou nesouhlasných názorů. Často se zmiňuje také zvýšení hluku a přiblížení letiště k obytným plochám, což má negativně ovlivnit život tisícům Pražanů.

Negativní dopady na část Lysolaje

Ředitel pražského letiště Václav Řehoř se již ke kritice vyjádřil. Uvedl, že nová ranvej bude opravdu znamenat negativní dopady na pražskou čtvrť Lysolaje, kterým se dráha přiblíží.

Brání se však tím, že zrušením současné příčné ranveje přestanou letadla létat nad městem, kde jsou nyní jejich provozem zasaženi až statisíce lidí.

Nová ranvej se přiblíží obytné části téměř o dva kilometry.

Výhodou nové ranveje má podle jejich podporovatelů přinést také zrušení nočních letů, které by v případě zachování stávající příčné ranveje musely naopak posílit.

Nižší zadlužení, než bylo v plánu

Letiště Václava Havla utrpělo během pandemie covidu-19 nemalé ztráty. v důsledku mezistátních restrikcí přišlo o drtivou většinu cestujících. Pro představu: loni bylo na pražském letišti odbaveno 17,8 milionů cestujících, zatímco letošní rok necelé 4 miliony. Nepomohly ani levné letenky.

Původně letiště informovalo o nutném úvěru v hodnotě jedné miliardy korun. Nakonec však bude zadlužení nižší, než bylo v plánu. A to díky úsporným opatřením, která snížila náklady ruzyňského letiště na minimum.

V rámci těchto úsporných opatření muselo letiště propustit stovky zaměstnanců. Ztráty zatím zvládá hradit z rezerv minulých let, které činí jednotky miliard. Výše krátkodobého úvěru bude nakonec méně než se očekávalo, a to asi 400 000 Kč.

Poslední aktualizace: 09. 01. 2021