Malá internetová firma dneska nemá dobré vyhlídky

4 minuty čtení

Tohle pro někoho nebude příjemné čtení. Poslední dobou, jak se nám množí nabídky na odkoupení menších internetových businessů, více přemýšlím o změnách na internetovém trhu.

Podnikám na internetu 10 let. Mám zkušenosti jako freelancer, majitel malé “podkrovní” firmy s pár zaměstnanci, mám za sebou dva myslím solidní exity, které mi umožnily splatit hypotéku a získat rozumný kapitál na další investice.

Nyní jsem spolumajitel internetové firmy, ve které pracuje 100 lidí a náš růst podporuje zázemí venture kapitálového fondu.

Vnímám, že za těch 10 let mého působení v oboru se internetové projekty a firmy dost změnily. Obrovsky roste komplexita v oboru. Už nestačí naprogramovat web, spustit PPC a odladit SEO.

Za těch 10 let se vše stává násobně náročnější.

1, Weby – už nestačí jen naprogramovat web. Přes 50 % online businessu ovlivňují mobily. Komplexita současných webů a jejich náročnost na rychlost a optimalizaci roste. To ve značné míře ovlivňuje úspěch v marketingu a SEO. Nesrovnatelné s dobou před 10 a více lety nazpět.

Slide z přednášky Alza.cz – obří čísla u mobilů a “mobile-first” přístup

2, Marketing – před 10 lety bylo možné internetovou firmu provozovat jako one-man-show. Nebylo těžké naučit se SEO optimalizaci a PPC kapaně. Během pár týdnů byl web na přední stránce vyhledávačů. PPC kampaně stály desetníky za proklik. Dneska je na vše potřeba odborník nebo spíše tým odborníků. V SEO sledujeme stovky parametrů. PPC kampaně stojí často desetikoruny za proklik a k tomu ještě náročnost s remarketingem, atribucí, atd.

A to vše dále komplikují kampaně na sociálních sítích. Dříve to byl jen Facebook, který neskutečně zdražuje v posledních letech náklady na kampaně. Teď rychle roste ještě Instagram, se kterým si firmy musí poradit, protože se tam přesouvá velká část uživatelů Facebooku.

Do toho pokročilé sledování cesty zákazníků – atribuční modely, BI data. Každý týden mi přijde do mailu kolem 100 automatizovaných reportů s výsledky kampaní a analýzou konkurence.

A takhle bych mohl pokračovat s marketingem a jeho rostoucí komplexitou ještě dlouho.

3, Nábor lidí a HR – najít a udržet si tým ajťáků je v malém skoro nemožné a to už dneska nestačí mít jen vývojáře na desktop. Mobilní vývojáři jsou úplně jiná disciplína.

Lidi na trhu chybí a vládne regulární válka o lidi. Co si budeme povídat, malá firma toho nemá zas tak moc k nabídnutí. Lidi odchází do větších firem, které podpoří vzdělávání a dají větší plat. Na trhu sleduji, že seniorní lidi odchází do kapitálově silných firem s investory a do holdingů.

Sleduji na trhu proud lidí i opačným směrem, i když to není zas tak moc pozitivní. Zaznamenal jsem například v oboru, že po odchodu mladých dravců je firma nahradila seniory z korporátu, kteří v malé firmě hledají klid, čas na rodinu a koníčky a pravidelný home-office. Jenže chcete takové pracovníky, když působíte v rychle rostoucím a měnícím se oboru?

4, Konkurence – v řadě oborů je obrovská konkurence holdingových a mezinárodních firem se silným kapitálem a know-how. Není to nic nového, co bychom neznali z jiných oborů. Jen na internetu je to docela novinka. Začalo to skupováním online mediálních domů a tím to nekončí.

Osobně už pár let nevěřím, že představa o malé rodinné internetové firmě může fungovat. Dříve jsem si myslel, že to je možný. Delší dobu už nevěřím, že “v malém” lze na internetu uspět.

To je jeden z důvodů, proč jsem se před 2 lety rozhodl dělat větší projekty s investory v zádech.

Výsledky ukázaly, že na internetu malá internetová firma neporazí velkou. Není to marketingově, technicky, obchodně ani finančně možné. A bude to čím dál náročnější.

To potvrzují výsledky mých businessových kamarádů a známých, se kterými se posledních 10 let na internetu pravidelně potkávám. Před deseti lety tady byla spousta projektů od lidí, kteří měli podobně jako já blízký vztah k marketingu a IT. Dneska většina z nich funguje v některé holdingové struktuře, má vedle sebe silné investory/společníky nebo dělají venture kapitál.

Když jsem vlastnil malou firmu, vídal jsem to každý den. Ať jsme si namlouvali cokoliv, vždy jsme byli o parník za konkurenčními projekty, které se těšily podpoře ze strany investorů.

Teď se s mými firmami pohybuji v holdingu. Máme přístup k know-how dalších firem, sdílíme úspěchy a faily dalších týmů, máme obrovské úspory z rozsahu. Podepisujeme s partnery dokumenty s názvem “holdingová smlouva”, které šetří náklady v marketingu, IT i provozu.

Proti jiným internetovým firmám nás odlišuje, že míříme na výrazně delší investiční horizont. Není naším cílem dělat sprinty, rychle naboostovat obraty a prodat projekt za 2-5 let. Cílíme na investiční horizont kolem 15+ let, po které chceme firmy dlouhodobě rozvíjet.

Ještě jedna věc je pro nás důležitá. V našich oborech chceme být jednička, protože rozdíl mezi jedničkou a dvojkou je obrovský. Jednička vydělává peníze, dvojka se plácá a moc nevydělává.

Jaká je vaše zkušenost?

  • blaznivy_ajtak

    Tak to je zas výhoda pro tebe, že si nekonkuruješ s každým děckem z garáže, jak to bylo v počátcích, mimo jiné tipli je hodně dobrý projekt a moc se mi líbí ten plugin pro chrome, docela to používám…

    Třeba zas vzniknou nová odvětví, kde to bude více punk.

    Co mě strašně mrzí je jedna věc, a to je, že internet se stal smetištěm líných socek. Prostě dneska zní neuvěřitelně, když někomu řekneš, že na xchatu se dali vést normální diskuze :))

    • Diky za koment. Ani nevim, jestli z toho mam radost, ze se zhorsuji podminky pro “garazniky”. Osobnostne nejsem zas tak velky fanda konsolidaci. V praci sice jdeme tou cestou, takze to muze znit pro nekoho mozna i alibisticky, nicmene mam rad take podnikani v malem a male firmy. S temi novymi odvetvimi mozna cesta, to je dobry smer uvahy…

  • Ahoj Michale, nevidím to tak černobíle. Myslím si, že na trhu bude vždy prostor pro specializované/niche malé firmy a velké hráče. Větší problém vnímám někde uprostřed, tam to bude bez marže a neudržitelný.

    Když se ale podíváš na globální trh, tak postupem času vnímám velkou sílu v malých specializovaných firmách napříč obory – média (hodinkee.com, highsnobiety.com), e-commerce (hbx.com, kith.com), saas (basecamp, buffer) etc.

    Osobně to stavím tak, že buďto buduji “malou” firmu s tlakem na profit a nebo “velkou” s tlakem na value. A jak už jsem napsal – větší problém vnímám někde uprostřed, když se někdo snaží být so-so profitabilní a so-so velký.

    • Ahoj Marku, diky za koment. Taky to nevidim cernobile, proto jsem vypsal ty argumenty, pres ktere sleduji ten trend.

      Jsi take v online prostredi dlouho, tak asi nektere veci uvidis dost podobne – rust komplexity webu, rust ceny reklamy, rust ceny prace, atd. To uz kazdy maly projekt neutahne ze sveho rozpoctu.

      Podobne pri startu projektu, uz ti nestaci mit neco malo nasetreno, k rade projektu potrebujes significantni cash.

      Jinak jo, urcite nektere firmy budou mit misto na trhu i v relativne “malem” – i kdyz to je vazne relativni, treba tvuj priklad Basecamp. Na pocet lidi to neni velka firma, na pocet zakazniku (3.000.000) to je obri firma. 🙂



Site Footer