Merk monitoruje konkurenci a data dalších 4 mil. subjektů
4 minuty čtení
Jak jsem psal ve shrnutí roku 2018, loňský rok se nám dařilo rychle růst. Koupili jsme 2 nové firmy, další jednu firmu na Slovensku jsme založili.
K tomu mám ve firemním portfóliu portál Tipli, kariérní portál VimVic.cz a také agenturu Stario. Ve firmách jsme v exekutivní pozici.
S rostoucím portfóliem firem logicky roste náročnost pro sledování změn na trhu a u konkurence. To je důležité pro rozhodování v managementu a ať jsme včas u nějaké příležitosti na trhu. Samostatnou kapitolou je potom období před nákupem nějakého projektu. To je doba, během které je nutné pro správné rozhodnutí v relativně krátké době uceleně zpracovat obří množství dat o firmě, projektu, konkurenci a trhu.
Stejně jsme postupovali například v loňském roce, když jsme kupovali projekt Pestrý Jídelníček s 1,2 mil. uživatelů. A o pár měsíců později při nákupu největšího kariérního portálu pro obchodníky Business Animals.
Od loňského roku k velké spokojenosti používám pro sledování změn na trhu nástroj Merk. Jedná se o obchodní a marketingový nástroj, který je vytvořený nad super-aktuální databází firem a živnostníků v ČR. Merk má v databázi přes 4 milióny subjektů, z toho 2,1 miliónu aktivních. K těm zobrazuje ověřená telefonní čísla, ověřené emaily, kontaktní osoby, adresy nebo napojení na LinkedIn.
Monitoring konkurence – případovka
Pro nás je důležité, že Merk neustále sleduje změny ve firmách a posílá notifikaci o dostupných nových dokumentech, změnách ve struktuře majitelů, zveřejněných výsledcích firem a spoustě dalšího.
V nedávném článku o 10 letech investic do online projektů jsem zmiňoval příběh, jak jsem založil firmu 5DM.cz a později ji prodal.
Teď mě například Merk na základě veřejně dostupných dat upozornil, že v 5DM a jejím hlavním projektu Plná Peněženka dochází k velkým změnám.
Součástí změn je veřejný „striptýz“ s čísly a výsledky společnosti. K tomu informace o uzavřených smlouvách a další zajímavé údaje.
Není moc důvodů, proč k takovým administrativně a finančně náročným změnám dochází. Je výhoda o těchto změnách vědět mezi prvními.
Jde o veřejné informace, nicméně bez nástroje Merk bych se nedozvěděl, že data jsou dostupná. Navíc Merk pošle upozornění brzy po zveřejnění.
Notifikace o změnách do mailu
Prvním krokem je vytvořit seznam firem, které chci sledovat. K těm budu dostávat do emailu notifikace, když se u firem objeví nějaká novinka.
Vytvořil jsem si seznam asi 50 firem, které jsou pro mě z nějakého důvodu zajímavé – výběr konkurence, obchodních partnerů, firem se zájmem o spolupráci nebo firem, kde probíhala jednání o akvizici.
Takto jsem nyní v lednu obdržel informaci, že firma 5DM.cz přidala dokument do sbírky listin, který má název „projekt přeměny – rozdělení odštěpením, sloučením„. Ukázka takové emailové notifikace zde:
Rovnou z emailu můžu prokliknout do sbírky listin, kde jsou podrobnosti o dokumentu. Následně můžu dokument stáhnout a prostudovat.
V takovém dokumentu je vypsaný třeba seznam obchodních partnerů nebo seznam současných a bývalých spolupracovníků. Tenhle konkrétní dokument například zmiňuje, že pro firmu pracoval Jan Kvasnička a má podepsané platné NDA.
Takové dokumenty jsou dost přesným signálem k směřování firmy, když podniká tak značnou investici do odštěpení projektu.
Merk uvádí, že každý den aktualizuje informace ze všech rejstříků státní správy, ověří přes 300.000 webových stránek a jejich obsah. Podařilo se mi dohledat, že Merk celkem zpracovává kolem 40 rozsáhlých zdrojů dat.
Zdroje dat | Zdroje dat | Zdroje dat | Zdroje dat |
ARES | Digitalizované účetní závěrky | Ministerstvo práce a sociálních věcí | Středisko cenných papírů |
ARISWEB | LinkedIn | Ministerstvo spravedlnosti | VZP |
Burza cenných papírů Praha | Úřad průmyslového vlastnictví | Ministerstvo financí | Zdravotní pojišťovna MV |
Česká národní banka | Státní správa nemovitostí a katastru | Obchodní rejstřík ČR | 500.000 firemních webu |
Česká tisková kancelář | Asociace a profesní sdružení | Obchodní věstník | Facebook, Twitter |
Český statistický úřad | Insolvenční rejstřík | RM-SYSTÉM, Česká burza cenných papírů a.s. | Tištěná a online média (2000 zdrojů) |
Registr smluv | Komise pro cenné papíry | Sbírka listin ČR | Internet (katalogy, magazíny) |
Data pro segmentaci klientů v obchodě
Ve firmě využíváme data z Merku také v obchodním týmu. Systém Merku pravidelně ověřuje přes 650 tisíc telefonních čísel a kontroluje aktuálnost pro 2,25 miliónu emailových kontaktů. Tím zvyšuje efektivitu obchodu.
Nástroj Merk zpracovává data o obratu, zisku a počtu zaměstnanců firem za posledních 10 let. Tato data se nám osvědčila v obchodě při segmentaci potenciálních klientů. Z analýzy brzy vyplynulo, že některé naše produkty využívají pouze klienti s obratem 250+ mil. korun ročně. Není efektivní kontaktovat potenciální klienty s nižším obratem.
Praktická funkce je možnost najít nové zákazníky na základě dat o těch stávajících díky funkci Lookalike. Princip je jednoduchý – importuje se libovolný počet firemních IČ, ta jsou následně pomocí strojového učení zanalyzována a porovnána s ostatními záznamy v databázi firem a zobrazí se podobné firmy k zpracování pro B2B marketing a obchod.
Adhoc analýzy před těžkým rozhodnutím
Druhý důležitý use case je možnost na pár kliků získat velmi podrobný přehled o číslech a datech konkrétní firmy nebo firem. To je praktické například před rozhodnutím o nákupu firmy nebo projektu.
Když jsme loni kupovali firmy Pestrý Jídelníček a Business Animals, než došlo k potvrzení nákupu, prohrabávali jsme se hromadou dat, pečlivě analyzovali, zvažovali a počítali. Ke správnému rozhodnutí v takových případech pomáhají také data z nástroje Merk.
Merk ve svých referencích uvádí zákazníky jako IKEA, HP, Canon, Total, O2, Komerční banku, ČSOB, T-Mobile a 2.000 dalších firem v ČR.
Z vlastní zkušenosti můžu Merk doporučit. K dispozici je bezplatná verze k vyzkoušení zdarma. Ceník je na vyžádání.
Poslední aktualizace: 14. 01. 2019