3 miliardové online projekty, které vyrostly za pár let

4 minuty čtení

Jsem na dovolené. Věnuji se mojí oblíbené dovolenkové činnosti, kterou je „vyklízení šuplíků“. Narazil jsem na pár méně známých věcí, tak je sem hodím na blog.

Začnu trochu ze široka. Příští rok budu mít výročí 10 let práce na online projektech. Za tu dobu jsem měl příležitost pracovat různě intenzivně na miliardových projektech, které zadupaly své konkurenty do země. Doslova za pár let vyrostly tak, že se prodaly za miliardy korun. Měl jsem za těch téměř 10 let štěstí pracovat s foundery a dalšími velmi chytrými lidmi (a samozřejmě taky pár kok*ty, jen na ty zas tolik nevzpomínám :)).

Loni se prodalo ePojištění. Spekuluje se o částce kolem 3 miliard korun. To je samozřejmě suprový výsledek Dušana Šenkypla a jeho parťáků Davida Holého a Honzy Barty. Když jsem s ePojištění a Elephant Orchestra začínal, byly to firmy o 5-10 lidech a to počítám i uklízečku. 🙂 Během 3 let jsem vybudoval od nuly lead-gen business o 20-ti hlavách v Elephant Orchestra, ten se stal základem marketingového týmu ePojištění. Později jsem řídil marketingové aktivity v ePojištění a potom jako společník rozjížděl SlevyDnes.cz.

Jedním z mých projektů byla příprava nového webu ePojištění v roce 2011 a redesign SlevyDnes.cz. Je docela úsměvné, že i po těch 6 letech od ukončení spolupráce stále na ePojištění i SlevyDnes je bez velkých změn design, který jsem navrhoval a poté maloval s mým grafikem Pavlem. Dodnes většina textů na ePojištění jsou texty, které jsem psal v kanceláři ePojištění nebo po nocích doma, aby se stihlo spuštění nového webu před historicky první větší billboardovou kampaní ePojištění.

Zde malá ukázka z průběhu přípravy nového webu ePojištění. Vlevo první verze s mimozemšťanem, to byl trochu úlet grafika, potom už dorazil konzervativní design (uprostřed) a nakonec se ještě ladily detaily, aby třeba CTA na webu bylo větší a výraznější. Celý redesign trval 5 měsíců – práce zahrnovala grafiku, kódování, copywriting, řadu nových obsahových sekcí a následné ladění konverzí ve formuláři a vyladění Google Analytics.

Ukázka vývoje grafiky při redesignu ePojisteni.cz v roce 2011

Po spuštění nového webu následovala první velká billboardová kampaň ePojištění. Běžela několik měsíců a šlo o zhruba 200 billboardů rozmístěných po celé ČR, hlavně u velkých silnic. To byla kampaň, která předcházela navazující TV kampani, rádiovým spotům a citylightům.

Reakce na nový web byly velmi příznivé. Není už moc známé, že ePojištění začínalo na doméně povinne-ruceni.info a redesign webu byl zakončením rebrandingu. Mám pocit, že nový web vyhrál nějaké ceny. Bylo to období, kdy ePojištění začalo bodovat v soutěžích jako Křišťálová lupa.

Tohle je celkem známý příběh. Teď k méně známému. Není tolik známé, že po ukončení práce na ePojištění a SlevyDnes jsem obdržel nabídku z „miliardového“ Skrz.cz a s lehkou nadsázkou „pár minut“ pracoval ve Skrzáckém týmu. Teď mi došlo, že to je jen 5 let. Zajímavé.

Už v tom roce 2012 byl Skrz dobře našlápnutý. Hodně se ve Skrzu pracovalo s daty a tou dobou Skrz začínal zvažovat investici do masivní bannerové kampaně. S těmi mám velké zkušenosti, podobné kampaně stály za úspěchem SlevyDnes. Vedl jsem bannerové kampaně za desítky miliónů korun ročně.

Jak rychle jsem ve Skrzu začal, tak jsem i skončil. Už si přesně nepamatuji důvody. Souviselo to nějak s tím, že to nešlo skloubit dohromady s mojí firmou 5DM.cz, kterou jsem tou dobou už 1,5 roku vlastnil. Nakonec Skrz bannerové kampaně rozjel a předpokládám, že patřily mezi klíčový pilíře úspěchu a růstu Skrzu, který se stal na svém trhu téměř monopolem.

Letos Skrz společně se Slevomatem změnil majitele. Šlo o další miliardovou transakci. Forbes zmiňoval částku nad 1,5 miliardou korun. Tak to je druhý miliardový prodej, kde jsem přiložil ruku k dílu (zde dost symbolicky pár konzultacemi, něco podobného, jako když starosta města zahájí stavbu klepnutím kladívka na základní kámen).

Článek z roku 2012 na portálu Euro, kde je zmíněna má krátká práce ve Skrzu

Tohle je zajímavé u online projektů. Za pár let úplně od nuly vybudujete firmu, která má miliardovou hodnotu. ePojištění a Skrz jsou dobrým příkladem. Vidím ještě nějaká želízka v ohni, kde čekám miliardový exit na tuzemském trhu a nemusí to trvat moc dlouho. Chlapům držím palce a zatím nic nebudu ani naznačovat.

Loňským miliardovým exitem bylo ePojištění, letos kluci se Slevomatem, koho tipujete příští rok?

One more thing – cover foto u tohoto článku je z New Yorku, kde jsem byl v roce 2010 s Elephant Orchestra a Elephant Trafficem. Hlavní důvod cesty do New Yorku byla podpora Elephant Trafficu na konferenci Ad:tech. Elephant traffic byl projekt, který monetizoval doménový a jiný okrajový méně kvalitní traffic, kterého nicméně dokáže být obrovské množství (hlavně pokud jde o adult obor).

Na cover fotce je druhý zprava Robert Gryn, který navázal na zkušenost z Elephant Trafficu a vybudoval během 5 let od nuly vlastní firmu s podobným produktem a obrovskou hodnotou. Robert mě na začátku budování Codewise a jeho polského impéria oslovil a pár měsíců jsem s ním spolupracoval. U Roberta je zajímavé, jaký on má tah na branku a jak neustále slídí po informacích a datech.

Letos po těch 5-ti letech podnikání ocenil Forbes majetek Roberta na 4,3 miliardy korun a zařadil ho na 57. místo mezi nejbohatšími Poláky. Robert je nejmladším na listu 100 nejbohatších Poláků.

Letos se Robert začal intenzivně medializovat na sociálních sítích. To je v podmínkách východní Evropy a s jeho majetkem poměrně odvážná činnost. Zatím mu to vydrželo, na jeho Instagramu najdete spoustu zajímavých příspěvků a dále videa na YouTube kanále. Robert má takový mírně absurdní a docela zábavný smysl pro humor, doporučuji na jeho profily mrknout.



Site Footer