Motivace zaměstnanců, aby svého chlebodárce doporučili

2 minuty čtení

Hodně se ve firmě zaměřujeme na získávání nových lidí do týmu přes doporučení. Zaměstnanci z doporučení jsou často ti nejlepší. Podle statistik i mojí zkušenosti trvá náborový proces až o polovinu kratší čas. Velký přínos je, že onboarding i produktivita je o hodně vyšší hned od začátku. Tito zaměstnanci rychle zapadnou do týmu. Dobře vědí, co čekat, mají podporu a atmosféra je přátelštější.

Několik komentářů k podpoře doporučení ve firmě. V poslední době jsem slyšel zajímavé názory na to, jak odměňovat zaměstnance za to, že doporučí vaši firmu ostatním, a na základě toho třeba přijmete novou posilu do týmu. Místo obvyklých finančních odměn, které samozřejmě nikoho neurazí, se více osvědčily nefinanční „hmatatelné“ odměny a pro podporu doporučení je klíčová komunikace se zaměstnanci. Hned vysvětlím, jak to myslím.

Správná komunikace

Ač to zní jako klišé, komunikace je i v tomto případě základem. Mluvte se zaměstnanci, kteří vám dali doporučení, dejte jim okamžitý feedback k tomu, jak jejich doporučení dopadlo. Jestli jste zaměstnance přijali, nepřijali a proč. Uvidí tak, že to má smysl. Buďte jim přístupní, aktivně komunikujte a odpovídejte transparentně na otázky.

Lidi přes doporučení je důležité zpracovávat přednostně. Jednak jsou nejkvalitnější a druhak pokud nemají dostatečnou péči, tak snižujete motivaci zaměstnanců dávat doporučení.

Hmatatelné odměny

Pokud se odměny za doporučení umístí někam do kanceláře, kam na ně zaměstnanci uvidí, bude to pro ně fungovat jako milá připomínka toho, co mohou získat. Místo peněz fungují třeba sluchátka, iPady a podobně. My se snažíme podporovat sportovního ducha, tak dáváme poukázky do Hervisu nebo ideálně něco sportovního koupíme.

Výhodou hmatatelných odměn je i to, že lidi můžete vyfotit s takovou odměnou. Není úplně vhodné fotit lidi se štůskem bankovek, které by dostali jako finanční odměnu. Hmatatelné odměny jsou vděčné z mnoha důvodů.

Vzdělání, rozvíjení lidí a zážitky

Další silnou motivací pro doporučení lidí jsou investice do vzdělávání zaměstnanců. Pokud lidi vidí, že se ve firmě pečuje o osobní rozvoj zaměstnanců, mají sklon dávat pozitivnější reference. Stejně to funguje i v případě, když jim dáte skvělé zážitky a celkově se zaměřujete na jejich rozvoj. To je totiž dneska velké téma, co rezonuje s mladou generací.

Vidím to jako důležité téma, a tak všechny doporučení (i doporučené) beru vážně. Jak vy motivujete své zaměstnance k doporučení?



Štítky článku: | | | |

Site Footer