Menu
Pracovní pohovor – jak se připravit, nejčastější otázky

Pracovní pohovor – jak se připravit, nejčastější otázky

Poslední aktualizace: 16. 07. 2017

8 minut čtení

Jak nejlépe odpovídat na otázky při pohovoru? Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? Otázky na pohovoru lidem často zamotají hlavu. Hledáme v nich něco složitého, ale přitom řešení je jednoduché. Na co se ptát při pohovoru a jak? A jaké jsou vlastně nejčastější otázky na pohovoru? A čemu se vyhnout?

Štěstí přeje připraveným

Jak se připravit na pracovní pohovor? Před každým pohovorem je klíčové nastudovat si informace o společnosti, ve které se ucházím o práci, její historii, pracovníky, management a renomé. Nepodceňujte to, bude se to hodit. Můžete tak získat řadu pozitivních bodů v rámci přijímacího procesu.

Slušné a seriózní vystupování vám dláždí cestu

Pevný stisk, přirozený a upřímný úsměv. Vyčkejte na pokyny potencionálního zaměstnavatele a “pohodlně” se usaďte. Není přirozené být někým jiným. Buďte sví, jen si stanovte hranice.

Jaké oblečení na pracovní pohovor?

Většinou je nejlepší sáhnout po formálním oděvu. Záleží vždy na samotné společnosti a pozici, soudě podle lukrativity. Formální: Ovšem padnoucím oblekem a čistými boty nic nezkazíte. Dámy šaty ke kolenům nebo kostýmek, k němu jednoduché doplňky. Obchodní řetězce s oblečením mají i business sekci, tam se můžete velmi dobře inspirovat. U podniku, kde je netřeba takové formálnosti se stačí vyhnout potrhanému denimu, sportovní obuvi a příliš vyzývavému oblečení.

Pozitivní přístup

Vyzařování pozitivní energie je pro personální kritéria něco jako takový bonus. Uvidí ve vás někoho s vizí. A takového člověka potřebuje každý tým, ne? Vždy energického optimistu s nadhledem nad věc.

Doporučené odpovědi na otázky při pohovoru

Doporučení, jak se připravit na přijímací pohovor. Vhodné odpovědi na otázky při pohovoru.

Povězte nám něco o sobě

Nejlepší je vždy začít osobními zájmy, které úplně nesouvisí s prací (šachy, plavání, cyklistika, historie, čtení, křížovky, jóga). A ty které praktikujete už delší dobu můžete nějak smysluplně odůvodnit.

  • ,,Cvičím yógu, protože mi pomáhá jak po fyzické, ale tak i po duševní stránce. Rozvíjí mě to v obou těchto směrech.”

Následně můžete začít s něčím, co už nějak souvisí s profesionální stránkou.

  • ,,Baví mě jazyky a rád cestuji. Proto bych ocenil i možnost služebních cest.”

Ale v obou případech stručně, zbytečně se nerozpovídejte.

Následně rozeberte zkušenosti z předchozího zaměstnání, které vás někam posunuli. Jako třeba pracovní studium, samotná pozice, ve které jste se nějak zdokonalili. O své minulé práci mluvte pozitivně.

Čemu se vyhnout: Příliš osobním

věcem. Dlouhého povídání o své osobě.

Jaké jsou vaše silné/slabé stránky?

Nejlepší odpovědí na otázku při pohovoru, když zazní dotaz na silné/slabé stránky – vyjmenovat většinu silných stránek a zakončit jednou nebo dvěmi slabými. Slabé stránky zvolit tak, aby nezasahovaly do profesního hlediska. Zároveň uvažte, jak ty vlastnosti představíte v onom pracovním prostředí.

  • ,,Mám velkou zodpovědnost vůči každému pracovnímu projektu, ale raději než dodržet deadline, vytvořím něco perfektního.”
  • ,,Mám vynikající psaný projev. Dělal jsem editora více jak 5 let, rád dolaďuji věci tak, aby byly perfektní, ale neumím být pořádně zorganizovaný, proto se snažím pracovat se všemi možnými diáři a pracuji na sobě.“

Čemu se vyhnout: Odpovědím typu: ,,Nevím co o sobě říct.” nebo ,,Nedokážu posoudit sám sebe.” Tím dáváte najevo, že nad sebou nemáte kontrolu, neznáte se. A opět vyhýbáme se dlouhým ódám na svou osobu.

Proč jste odešel/a z předchozího zaměstnání?

Tradiční otázka na pohovoru. Při odpovědi na tuto otázku se držte vždy fakt a buďte struční. Odvolávejte se především na budoucnost.

  • ,,U mého předchozího zaměstnavatele nebyl prostor pro osobní růst.”
  • ,,Přišlo mi, že v mé poslední práci jsem nebyl sám sebou, nebyla tam ani možnost, jak se rozvíjet v tom co chci.”
  • ,,Nedávno jsem dosáhl vyššího vzdělání a chtěl bych ho tudíž na nové pozici uplatnit.”
  • ,,Náhodou jsem narazil na tuto pracovní nabídku a s touto pozicí jsem se ztotožnil, přijde mi šitá na míru.”

Čemu se vyhnout: Nemluvte o své dosavadní práci špatně, natož o svém šéfovi. To se personalistům nikdy nelíbí. Budí to velmi špatný dojem.

Proč se ucházíte o tuto práci? A proč bychom vás měli přijmout?

Tento typ otázky vlastně nic nekamufluje. Jde o to, že potencionální zaměstnavatel chce skutečně vědět, zda pozice patří právě vám. Zejména se zaměřte na vaše unikátní vlohy. V čem jste opravdu dobří, co jim můžete nabídnout a jiní ne. Odpovídejte maximálně 2 minuty, ať obsah jen informuje. Zde můžete využít i nastudované informace o jejich společnosti.

  • ,,Mám vynikající komunikační schopnosti a mnoho zkušeností v oboru.”
  • ,,Říkáte že hledáte obchodního ředitele, který dokáže vést více jak 10 zaměstnanců. Za svých 10 let v obdobné pozici mohu říct, že mám zkušenosti s vedením týmu a jeho motivací.”
  • ,,Myslím, že mé zkušenosti v oboru mě dělají dostatečným kandidátem pro tuto pozici.”
  • ,,Když mě práce opravdu baví, dokážu jet na 100% i s úsměvem na tváří a šířím svou radost z výsledků do celého kolektivu.”
  • ,,Rád zdolávám výzvy a mé vynikající analytické schopnosti, ze mě dělají nejlepšího kandidáta.”

Čemu se vyhnout: Zbytečně dlouhému proslovu a přehnaných superlativech o sobě. Často se to může převrhnout v aroganci. Nemluvte ani moc obecně, opět se zaměřte na konkrétní fakta, vlastnosti a situace.

Otázky: Jaké jsou vaše cíle do budoucna? Kde se vidíte za 5 let?

Na tohle se ptají zejména proto, aby otestovali vaše ambice. Pro zaměstnavatele je důležité, abyste měli nějaké cíle. Zaměřte své vize konkrétně už na společnost.

  • ,,Chtěl bych růst společně se společností. Kde se mohu učit nadále větší a větší zodpovědnosti. Líbí se mi, že nabízíte mnoho možností osobního rozvoje a hodlám je využít.”
  • ,,Vidím sebe jako vysoce postaveného zaměstnance v dobře organizované a vedené společnosti, jako je tahle. Mám v plánu posílit své zkušenosti, pokud mne v tom budete podporovat.”
  • ,,Pokud to bude možné a mé zkušenosti se znásobí, tak bych se rád jednou z technické pozice přesunul na management. Vím, touto cestou míří většina. Ale zatím maximálně zaměřím své dovednosti na tuto pozici.”

Čemu se vyhnout: Nevyhýbejte se odpovědi, podobně jako u otázky č. 2 není dobré otázku sabotovat. I když máte menší cíle, nevadí. Určitě je zmiňte. Jen se nedostaňte do situace bez odpovědi.

Jaká jsou vaše platová očekávání?

Tato otázka při pracovním pohovoru může mít nepříjemný charakter. Ale když už se na ní zeptají, je dobré být připraven s konkrétními čísly. Co byste požadoval za spravedlivé zvýšení mzdy od dosavadního zaměstnavatele? Nebo si zvyšte svou dosavadní mzdu o 15-20 %, což bude v reálném měřítku vzhledem k odvětí, regionu a zkušenostem. Na internetu můžete snadno najít, v jakých číslech se pohybují mzdy u potencionální pozice.

  • ,,Má platová očekávání jsou v souladu s mými zkušenostmi a kvalifikací.”
  • ,,Pokud je mi je tato práce hodná, myslím, že se můžeme dohodnout i na adekvátním platu.”

Čemu se vyhnout: Nechoďte se mzdou níž než je vaše dosavadní. Pokud zapomenete na rešerši platového hodnocení, tato otázka vás uvede do větších rozpaků.

Jak se vám pracuje s lidmi?

Je důležité popřemýšlet i nad tím, jak se vám spolupracuje s vašimi kolegy, klienty a nadřízenými. I když vaše nová pozice nezahrnuje týmovou práci, komunikace s ostatními lidmi bude vždy nutná. Vycházejte z toho, čeho jste dosáhli interakcí s těmito lidmi. To zapracujte do své odpovědi.

  • ,,Jsem trpělivý posluchač, ale zároveň dokážu velmi dobře komunikovat s lidmi. Pokud mi zavolá klient, budu mu naslouchat a obratem kreativně vyřeším jeho přání, tak aby obě strany byly spokojené.”
  • ,,Jako manažer rád motivuji zaměstnance, naslouchám jim a snažím se jim pomáhat. Ale pokud zjistím, že svou práci neplní jak mají, aktivně řeším problém s dotyčnými.”
  • ,,Snáším kritiku a dokážu se pobavit s nadřízeným o svých pochybách. Neberu to osobně, snažím se technicky najít problém a ten v sobě vyřešit. Své nadřízené respektuji, když i já vím, že jsem respektován.”

Čemu se vyhnout: Opět se vyhněte negaci, nehaňte své minulé kolegy, nadřízené či podřízené. Naopak berte do úst budoucnost a vycházejte z konkrétních příkladů.

Co víte o naší společnosti a práci, o kterou se ucházíte?

Zde využijte své nové,,skills” a povězte jim něco o jejich společnosti/podniku – co je vám sympatické, co naopak ne. Zeptejte se, pokud jste něčemu neporozuměli. Váš zájem bude hodnocen kladně. Buďte konkrétní, pracujte s poskytnutými informacemi plnohodnotně.

  • ,,Líbí se mi poselství, a vaše společenská odpovědnost firmy, která…”
  • Pokud mluvíte o pozici, tak opatrně, volte obraty jako: ,,Myslím si, že…; Očekávám, že…; Podle mých dosavadních zkušeností…”

Čemu se vyhnout: Ne vše se může přehánět, nepůsobte jako našprtaní studentíci. Vytáhněte si to nejdůležitější a o tom ladně hovořte. Možná budete mít i o pozici trošku jiné mínění, opatrně volte slova a buďte neutrální.

Na závěr

,,Co chceš – můžeš!” Aneb Jak pravil Tomáš Baťa. Pokud budete chtít, dosáhnete svých výšek. Musí se tomu jít jen trochu naproti, s příjemným vystupováním a přípravou na nejčastější otázky na pohovoru získáte sebejistotu a stabilní základy. Je to jako u zkoušky, když víte, není se čeho bát. Přejeme hodně štěstí a mnoho úspěchů, zaslouží si je všichni, kteří bojují.

Našli jste chybu?