Menu
Průzkum VímVíc.cz: Co zaměstnanci oceňují a co jim v práci chybí?

Průzkum VímVíc.cz: Co zaměstnanci oceňují a co jim v práci chybí?

4 minuty čtení

VímVíc.cz už delší dobu sbírá nejrůznější data z pracovního trhu a autentická hodnocení firem. Kdo jiný může nejlépe zhodnotit svého zaměstnavatele, než samotní zaměstnanci? Mnoho z nich nám pomohlo tím, že vyplnili připravené dotazníky. Na základě nich jsme získali cenná data, která jak doufáme pomohou zájemcům o práci k výběru pro ně nejvhodnějšího zaměstnavatele.

Celkem máme k dispozici 6.724 hodnocení, která se týkají 2.303 firem. Tato vysoká čísla nám umožňují zjistit, jak zaměstnanci hodnotí firmy, ve kterých pracují. Zároveň mohou posloužit těmto firmám jako podklad pro zlepšení případných nedostatků.

Najít rovnováhu mezi prací a osobním životem je na některých pozicích téměř nemožné

Poněkud překvapivé zjištění je, že zaměstnanci nejhůře hodnocená oblast se týká rovnováhy mezi prací a osobním životem. Toto špatné hodnocení je dáno tím, že mnoho lidí si nosí svou práci domů. A to buď fyzicky nebo alespoň v hlavě. Oddělit práci od osobního života jde na některých pozicích jen stěží a často to nezávisí ani tolik na zaměstnavateli, jako na zaměstnanci samotném. Avšak na pozicích, kde pracovníci nemají jasně stanovenou pracovní dobu „od do“, může zaměstnavatel zčásti kompenzovat tuto nerovnováhu např. různými benefity.

Téměř polovina pracovníků nezná vizi firmy – a to je problém

Velkým znepokojením, které vyplývá z naší statistiky, představuje číslo 43,5 % – vyjadřuje procento firem, jejichž zaměstnanci nevyplnili políčko „perspektiva firmy“. Můžeme říci, že téměř polovina zaměstnanců se nevyjadřuje k tomu, kam směřuje firma, ve které pracují.

To, že zaměstnanci neznají cíle či vizi firmy, na sebe navazuje další problémy. Pracovníci nejsou loajální ke svému zaměstnavateli, nevidí smysl ve své práci, ztrácí motivaci, nejsou inovativní a produktivita práce klesá. Zároveň dochází také ke zhoršování pověsti firmy v očích zaměstnanců i širší veřejnosti. Toto téma je důležité především pro oddělení HR. Ta by měla zajistit, aby se zaměstnanci ztotožnili s cíli firmy a snažili se o jejich naplnění.

Pozitivním zjištěním je, že 63 % dotazovaných by doporučilo práci ve firmě, v níž jsou zaměstnaní. Dobré hodnocení firem je v dnešní době čím dál významnější, protože lidé si svého potencionálního zaměstnavatele ještě před pracovním pohovorem či odeslání CV dobře „proklepnou“. Právě hodnocení a zkušenosti zaměstnanců s prací v dané firmě mají obrovský dopad na její pověst i další případné pracovníky.

Nejlepší hodnocení získal Lidl – zaměstnanci oceňují především lidský přístup

Z firem, které byly hodnoceny, bych rád vyzdvihl Lidl. Nejenže tato společnost měla v našem průzkumu největší počet hodnocení, zároveň také získala nejlepší ohodnocení ve svém oboru. Zaměstnanci si vychvalují především nadstandardní zaměstnaneckou péči a skvělý kolektiv a také každoroční zvyšování platu nebo dobré benefity.

Překvapilo mě, že pracovníci Lidlu oceňují také kreativitu. Právě rozvoj kreativního myšlení zaměstnanců a jejich zájem o inovace je jedním z nejobtížnějších úkolů zaměstnavatelů. Příznivé pracovní prostředí, přátelský kolektiv a konstruktivní kritika jsou nezbytnými podmínkami, které Lidl pravděpodobně splňuje.

Na některých Makro pobočkách jsou zaměstnanci jako rodina, jinde jsou jen čísly

Hodnocení společnosti Makro byla hodně rozporuplná. Ačkoli si někteří vychvalovali možnosti růstu, zaměstnanecké benefity a dobré zaškolení, našly se zde také komentáře o neosobním přístupu k zaměstnancům a velkými rozdíly mezi jednotlivými pozicemi. Tyto negativní faktory v některých napjatých situacích mohou vést k vyhrocené atmosféře na pracovišti a ke zhoršení vztahů mezi zaměstnanci. Což ostatně vyplynulo i z našeho průzkumu.

Ohledně výsledků hodnocení Makra jsme opravdu dost rozpačití. Celkově ale vyšla pozitiva firmy zhruba stejně jako negativa. Zajímavé také je, že existují významné rozdíly v pracovních podmínkách mezi jednotlivými pobočkami. Můžeme však vyzdvihnout výborné vztahy mezi zaměstnanci, které v Makru panují bez ohledu na pobočku.

Motivace je pro zaměstnance nezbytná, některé firmy to však stále nevědí

Zajímavé výsledky se jeví také pro AAA Auto. Na základě těchto výsledků bychom firmě doporučili zamyslet se nad dosavadním stylem řízení. Zaměstnanci si stěžují hlavně na nedocenění jejich práce a neosobní přístup. To je pro mnohé zaměstnance demotivující a vede k poklesu jejich výkonnosti.

Zlepšení způsobu motivace a přístupu k zaměstnancům, stejně jako přijímaní zpětné vazby by výrazně přispělo k lepšímu ohodnocení firmy zaměstnanci. Co však zaměstnanci oceňují je dobré finanční ohodnocení a pracovní jistota, kterou představuje zaměstnání v AAA Auto.

A jak si stojí v hodnocení samotné VímVíc.cz?

Rád bych zde také zmínil výborné výsledky, které získalo samotné VímVíc.cz. Naši kolegové oceňují skvělé pracovní vztahy, pozitivní atmosféru na pracovišti a možnosti odreagování se během práce. Zároveň vyzdvihují flexibilitu práce – například studenti, kteří si pracovní dobu přizpůsobují čistě podle svých časových možností.

Hledáme do VímVíc.cz nové kolegy

Líbí se vám to, co děláme a chtěli byste být součástí našeho týmu? Momentálně hledáme nové zaměstnance na plný i zkrácený úvazek.

Pro nás není nejdůležitější rozsáhlá praxe a „nadupaný“ životopis. Zásadní je ochota učit se, nadšení z práce a kreativita. Kromě dobrého finančního ohodnocení vám můžeme nabídnout rovnocenný přístup, přátelský kolektiv plný mladých lidí a spoustu benefitů.

Zapojte se i vy

Budu rád, když se i vy podělíte o svou pracovní zkušenost a ohodnotíte svého zaměstnavatele. Můžete tím pomoci ke zlepšení podmínek ve firmě i potencionálním zaměstnancům, kteří zvažují práci u této firmy. Zaměstnavatelé mají možnost vytvořit si na VímVíc.cz svůj účet a získat tak nové kvalitní zaměstnance.

Poslední aktualizace: 15. 02. 2018