Menu
Shrnutí prvního HR večera na téma motivace zaměstnanců, odměňování a benefity

Shrnutí prvního HR večera na téma motivace zaměstnanců, odměňování a benefity

Poslední aktualizace: 02. 05. 2018

4 minuty čtení

V úterý se konal první ze série HR večerů, které pořádáme v rámci kariérního portálu VímVíc. Akce se konala v našich kancelářích v Černé labuti. Velmi mě potěšilo, že i přestože jsme se akci rozhodli zorganizovat na poslední chvíli, téma zaujalo skoro 80 registrovaných zájemců!

Kvůli kapacitě prostor a možnosti navazujícího networkingu jsme byli nuceni vybrat pouze polovinu zájemců. Večeru se zúčastnili HR pracovníci za společností jako je Deloitte, Seznam, Alza, Raiffeisen bank, Uniqa pojišťovna a další.

Naše pozvání stát se hlavním řečníkem prvního HR Večera k naší radosti přijala HR odbornice Zuzana Al Tajjarová ze společnosti AON. Věnovala se tématům, jako je motivovanost a spokojenost zaměstnanců, odměňování a benefity nebo nejnovější trendy v oblasti HR.

Celá přednáška vycházela z řady dat a výzkumů z tuzemského trhu i globálních studií. Do přednášky se zapojili také účastníci a celý večer tak byl velmi kontaktní. Posluchači měli také možnost zeptat se na to, co je zajímá a někdy tak proběhla zajímavá diskuze.

Společnosti mají hlad po zaměstnancích

Aktuální velmi nízká nezaměstnanost se pro firmy stává problematická, protože vyjednávací síla je na straně uchazečů a firmy o talenty musí bojovat. Dalším problémem řady společností je vysoká fluktuace zaměstnanců.

Dle průzkumu podnikatelských rizik, který organizuje společnost AON, se mezi nejvyšší podnikatelská rizika řadí právě získávání a také udržení talentů. Na základě těchto problémů však dochází k lepší komunikaci mezi top managementem a HR, kteří se je snaží vyřešit.

Zuzana dobře vysvětlila rozdíl mezi spokojeností a motivovaností zaměstnanců, a jak spolu tato témata vzájemně souvisí. Zajímavým poznatkem je, že zaměstnanci jsou většinou spokojeni s prací ve svém týmu, nespokojenost však vyplývá ze spolupráce mezi jednotlivými týmy. Častým zdrojem nespokojenosti je také pocit nedocenění zaměstnanců ze strany TOP managementu.

Motivovanost – jak jsme na tom v porovnání se světem?

Motivování zaměstnanců je již poněkud složitějším procesem. Během nastavování motivace hrozí úskalí manipulace se zaměstnanci. Motivovaný zaměstnanec je takový, který o firmě pozitivně hovoří, je k ní loajální, záleží mu na jejím úspěchu a snaží se k němu sám přispět.

Z celosvětového průzkumu vyplývají zajímavá data. Dle nich je motivovaných v průměru 64 % dotazovaných zaměstnanců. V České republice je to potom 54 % a důvodem tohoto nízkého čísla je především již zmiňovaná vysoká fluktuace zaměstnanců.

Míra motivovanosti je klíčovým ukazatelem, který může pomoci k přilákání zaměstnanců do firem. Zajímavé také je, že míra motivovanosti zaměstnanců v malých firmách je 58 %, oproti zaměstnancům ve velkých firmách, kde je to jen 52 %.

Zuzana se opírá především o lokální průzkumy, globální databáze a kvalitativní dotazníky z firem. Ve většině firem roste role HR a tudíž i potřeba HR manažerů získavat data a mapovat zaměstnanecké zkušenosti. Trendem je posun od zdlouhavých průzkumů k rychlejším, které by měly být zaměřeny na aktuální potřeby jednotlivců a týmů. Průzkumy by se tedy měly provádět častěji a nemusí být tolik rozsáhlé.

V posledních třech letech jsou dominantní tyto tři HR strategie:

  1. najít na volné místo zaměstnance rychle a za každou cenu
  2. employer brand, kdy firma láká zaměstnance na samá superlativa, ale reálná pracovní zkušenost poté vede k fluktuaci zaměstnanců
  3. referal program firem, které získávají nejlepší zaměstnance a ti poté opět doporučují nejlepší zaměstnance

Mezi dlouhodobé a přetrvávající trendy patří problém práce s talenty a propad mezi přímými nadřízenými a vrcholovým vedením, kde je třeba podchytit komunikaci. Pozitivním trendem je ale růst pravomocí zaměstnanců i růst pozornosti přímých nadřízených směrem k pracovníkům.

Následovala kratší přednáška Honzy Pospíšila z VímVíc, během níž se věnoval hodnocení společností zaměstnanci. Na VímVíc je dnes evidováno přes 2.500 firem a přes 9.000 hodnocení zaměstnanců. Firmy se snaží být čím dál více transparentní a odhalit svou firemní kulturu tak, aby byly zajímavé pro potenciální zaměstnance, kterých je nedostatek.

Na přednášce jsme také poprvé představili náš nový program Tipli Benefit. Jedná se o program připravený týmem cashback portálu Tipli pro firmy. Díky programu Tipli Benefit mohou zaměstnanci firem využívat řadu speciálních výhod, které náš cashbackový portál nabízí.

Během akce byl náš fotograf velmi aktivní a pořídil spoutu hezkých fotek. Na stránce události na Facebooku si je můžete všechny prohlédnout.

Chtěl bych poděkovat všem účastníkům za účast i zájem. Druhý HR večer se bude konat v červnu, přesné datum včas oznámíme. Vzhledem k tomu, že VímVíc působí také v Brně a nově i na Slovensku pod jménem eKariera.sk, uvažujeme, že podobnou akci uspořádáme letos také v těchto místech. Věříme, že přednáška bude opět přínosná rozpoutá zajímavou diskuzi.