Menu
Shrnutí roku 2019

Shrnutí roku 2019

9 minut čtení

Tohle jsem časově trochu nezvládl. Loni jsem sepsal na přelomu roku několik shrnutí, ke kterým jsem získal dobrou zpětnou vazbu. Letos píšu shrnutí za minulý rok až ke konci ledna, takže dost pozdě…

Má to poměrně dobrý důvod. Letošní konec roku byl ve znamení přípravy TV kampaně pro naší business vlajkovou loď cashback portál TIPLI.CZ. Jedná se o naší první televizní kampaň. Připravujeme ji s cílem pokračovat v ní kontinuálně následujících 5-7 let, tak s tím bylo hodně práce.

Tímto se omlouvám čtenářům blogu za pozdní dodání pravidelného shrnutí roku, které zde píšu pravidelně od roku 2012.

Výběr dřívějších shrnutí:

7 let psaní blogu

Je to už 7 let od doby, kdy jsem založil svůj osobní blog. Od roku 2012 jsem publikoval kolem tisícovky originálních osobních článků.

Popsal jsem v článku na TyInternety mojí cestu k vlastnímu blogu a zmínil například:

  • blogu vděčím za propojení na několik skvělých kolegů, se kterými mě baví pracovat
  • přes blog jsem získal několik výborných klientů a partnerů
  • a dokonce jeden z mých nejdůležitějších businessů vznikl díky tomu, že se mi ozval čtenář blogu a nabídl mi svůj projekt k prodeji

Na článek v magazínu TyInternety mrkni, dal jsem si s ním docela záležet.

3 roky TIPLI

Máme za sebou první 3 roky projektu TIPLI, který vypadá jako můj životní projekt. Po 3 letech jsme překonali tržby 50.000.000 korun za affiliate provize a prodej reklamy.

Letos cílíme na překonání 100.000.000 korun v tržbách. Růst nechceme zpomalovat ani v dalších letech. Vidíme komfortní prostor pro tržby řádově stovky miliónů korun ročně v našich vertikálách cashbacku, letácích a kupónech napříč Evropou.

Začátek roku 2019 byl typický většími změnami v managementu. Během prvního a druhého kvartálu jsme z různých důvodů ukončili spolupráci s částí lidí v TIPLI. Kolegové udělali velký kus práce při rozjezdu projektu a bez nich bychom TIPLI těžko nastartovali.

Nicméně jak projekt rostl a měnila se struktura práce, procesy, reporting, požadavky, firemní kultura a mnoho dalšího, naše cesty se rozcházely. Firma mířící k tržbám 50.000.000 korun se chová jinak, než čerstvě založený startup.

Některé změny v managementu nebyly úplně příjemné, nicméně i takový je business a patří to k naší práci.

Rok 2019 jsem zakončil s týmem, který je zhruba z třetiny jiný, než byl tým TIPLI na konci roku 2018. Tým jsme posilovali primárně o zkušené pracovníky z firem z podobných oblastí, v jakých působí naše startupy (např. ze středně velkých a velkých eshopů).

Když jsem s kolegy akcionáři viděli, jak firma vyrostla, obrovsky jsme posílili v produktu, posílili jsme tým, neskutečně mákli na analytice kampaní, analytice nad uživateli, personalizací a celkově výkonnosti a návratnosti marketingu, rozhodli jsme se k odvážnému kroku a začali se připravovat na investici do TV kampaně. Nová TV kampaň nás stála jako dva menší rodinné domky, takže to není žádný laciný test.

Výsledky z TV kampaně zatím vychází supr. Dosahujeme v řadě ukazatelů čísel jako během nejsilnějšího dne v roce, kterým je AliExpress Day. Zatím to vypadá, že směřujeme k našemu plánu, že jsme schopni silnou kontinuální kampaní v televizi během 5-7 let obsadit celý trh v Česku.

Získané zkušenosti z tuzemské TV kampaně můžeme použít na dalších trzích, kde působíme. Jsme s TIPLI tři roky v Česku, na Slovensku a v Polsku a od roku 2019 působíme v soft režimu také v Rumunsku.

Vetší novinkou pro TIPLI je také mobilní aplikace. Za účelem obsazení trhu spustíme během pár týdnů propracovanou mobilní aplikaci, pro kterou jsme sestavili zkušený tým oceňovaných odborníků na mobilní appky.

4 roky VIMVIC.CZ

Také startup VIMVIC.CZ má za sebou dobrý rok. Bylo to hodně práce, protože v roce 2018 jsme se v managementu dopustili několika chyb, firma nefungovala optimálně a nepodařilo se nám vše vyřešit za 1 rok.

Od druhé půlky roku 2019 jsme konečně v zisku. Projekt mi dělá radost a vidím, že jsme na výborné cestě k dalšímu růstu. Máme solidní výhled pro projekt VIMVIC.CZ a BUSINESSANIMALS.CZ a další naše businessy v miniholdingu VIMVIC.CZ.

Mezi platící klienty VIMVIC.cz patří kolem 70 předních tuzemských společností, kterými jsou např. Starbucks, Kaufland, Tesco, Mobelix, Raiffeisenbank a spousta dalších. Daří se nám s klienty budovat kvalitní vztahy, například přes naše populární HR večery.

Na začátku roku probíhá redesign webu projektu BusinessAnimals.cz, který má fantastický brand. Na brandu je odpracováno v minulých letech spousta práce. Redesign posune BA do nového desetiletí a chystáme start několika již ověřených služeb, které věříme, že klienti ocení. Také BA důvěřují desítky velkých značek. Mezi platící klienty BA patří značky jako Heineken, Staropramen, Bohemia Energy, Hilti nebo Coca-Cola.

6 let STARIO

Podobně jako v minulých letech, také letos nebylo moc prostoru na práci pro klienty v mojí digitální agentuře. Dělali jsme jen jednotky zakázek pro dlouhodobé klienty. Tomuhle typu spoluprací říkáme „low-hanging fruit“.

Výborně funguje školení Digitální HR – máme skvělý produkt, který stále vylepšujeme a zákazníci si jej chválí (hodnocení 4,9* z 5*). Letos jsme opět vyprodali jarní i podzimní termíny školení. Máme za sebou 3 roky školení a blížíme se 300 platícím účastníkům na školeních. Při ceně 8.900 Kč bez DPH za účastníka je to příjemný malý business. Koncem roku jsme projektu Digitální HR nadělili nový web.

3,5 roku skvělé spolupráce s KOOPEO Ventures – škálování

Máme za sebou 3,5 roku úspěšné spolupráce se zkušenými a kapitálově silnými partnery z KOOPEO Ventures. Soustředíme se nyní na škálování růstu projektů TIPLI a VIMVIC.CZ. Ve 2019 jsme nerealizovali žádnou akvizici, i když o pár jsme jednali.

Především pro TIPLI je ten směr dost jasný, tam se nám zdá velmi slibný směr posilovat svou pozici na současných trzích přes kombinaci televizní kampaně, online marketingu a rozjet akvizici uživatelů do mobilní aplikace.

V kombinaci s novými produkty jako letáky, které TIPLI přináší další uživatele, obrat i zisk. K tomu ve 2020 a 2021 budeme investovat také do horizontálního růstu, spustili jsme pilot TIPLI.RO a přidáme další 1-2 trhy.

Můžu zopakovat podobný názor jako v loňském roce – spolupráce s KOOPEO Ventures je pro mě škola, jak dělat dlouhodobě úspěšný business. Dobře se doplňuje těch 25 let seniorních business zkušeností kolegů z KOOPEO Ventures a naše vysoké pracovní nasazení a hlad po úspěchu.

10 let v affiliate businessu

V letošním roce to je 10 lety od doby, kdy jsem vymyslel affiliate síť eSpoluprace.cz, zaregistroval doménu, pronajal affiliate systém (tenkrát Post Affiliate Pro), sám jsem systém nastavil a za pár týdnů spustil. Během pár dní jsme začali generovat první konverze na půjčky a povinné ručení.

Tady vzpomínka na mé začátky v affiliate businessu v článku z roku 2010 o rozjezdu eSpolupráce.cz.

Jak jsem na podzim zavzpomínal při přednášce na 14. Affiliate konferenci, podobný kousek se mi povedl ještě jednou a o 5 let později jsem založil další affiliate síť.

  • 2009 – vymyslel jsem a založil eSpolupráce
  • 2014 – vymyslel jsem a založil AffiliateClub
  • 2019 – teď už jsem spíše řečníkem affiliate konferencích a provozovatel affiliate projektů, mezi které řadíme také TIPLI.CZ

Koukám se po několika dalších businessech a business vertikálách vycházejících z affiliate. Dost možná opilotujeme letos jeden z těchto affiliate projektů. Už mám v Basecampu zadaný úkol, abych během 1Q zařídil založení nového s.r.o. pro jeden affiliate projekt.

Nové projekty

Máme hodně příležitostí v rámci TIPLI a holdingu VIMVIC.CZ, tak určitě některé příležitosti otestujeme. Také máme rozjednáno několik akvizic, jedna z toho je větší, i když tam je jen malá šance, že se dotáhne tento rok.

Sport a zdraví

Velká výzva byla zkusit koupání v ledu, to jsem se musel hodně překonat a dost mě to chytlo. Několikrát jsem potom ještě zopakoval, třeba tady při koupačce v alpském potoce nebo v rakouském jezeru. Detaily k zážitkům přímo v článcích.

Vydal jsem se na první pokus o zdolání čtyřtisícovky Breithorn – hory jsou těžko předvídatelné, první pokus nevyšel. Líbí se mi, že to není zadarmo a musíme si na pokoření čtyřtisícovky ještě znova máknout.

Velká změna v mém sportování je nový druh tréninku při běhání. Od léta mám nový super trénink, který je vysoce intenzivní. Běhám méně kilometrů a přitom jsem v top kondici. Ve výsledku jsem zhubl -5,5 kg a shodil skoro -3 % tuku. Letos jsem uběhl 1.250 km, což je méně než třeba 2.000 km v roce 2017, nicméně bohatě mi to vynahradí ten zábavný vysoce intenzivní trénink.

Jak jsem naznačil, během 5 měsíců jsem změnou jídelníčku a úpravou tréninku zhubl 5,5 kg. Dostal jsem se na váhu, kterou jsem měl naposledy v roce 2015. To mě musím přiznat hodně potěšilo.

Gadgety

  • iPhone MAX – vrátil jsem se opět k velkému iPhone MAX mobilu a už bych neměnil. Můj předchozí iPhone X byl při tomhle srovnání jak dětská hračka. Navíc jsem si k němu pořídili brandový obal TIPLI od Mobilfox a takový mobil je radost používat i se na něj dívat. 🙂
  • Netflix – supr služba, pořídil jsem si na doporučení kamaráda a jsem za to doporučení hodně rád. Mám nejvyšší rodinný tarif. Oceňujeme jak s manželkou, tak i prcek, který při cestování si na iPadu pouští z Netflix aplikace offline pohádky.
  • RENPHO Massager – opět tip od kamaráda. Dal mi tip na masážní stroj a tenhle měl na Amazonu skvělé hodnocení a stál kolem 1.000 Kč i s dopravou a velmi mě baví. Pomáhá mi rychlou masáží uvolnit unavené nohy po tvrdším tréninku.
  • Garmin Forerunner 645 – stařičké Garmin FR 235 jsem měl od roku 2015. Po 4 letech a tisícovkách naběhaných kilometrů na několika kontinentech přišel čas na upgrade. Pořídil jsem si Garmin FR 645 a obří spokojenost – technika šla o velký kus dopředu – lepší a rychlejší tracking přes GPS, lepší tracking tepovky během dne, výborný displej, skvělé propojení s mobilní aplikací. Tyhle hodinky se mi líbí. Paráda.

Mezi moje stálice patří MacBook 13“, i když jak vidím progress ve Windows, tak si občas říkám, jestli nezkusím změnu. 🙂

Osobní finance

Už dlouho mám splacenou hypotéku na barák. Nemám žádné úvěry v osobní rovině. To je samozřejmě velmi příjemný a zdravý základ, který mě hodně baví.

Investice

  • Před rokem jsem napsal a sdílel na sociálních sítích úspěšný článek shrnutí 10 let zkušeností s investicemi do online projektů.
  • Dále investuji peníze primárně do mých firem a projektů, kde vidím velkou návratnost peněz i času. Něco málo investuji do krypto, kde jsem letos trochu přikoupil.
  • Nově jsem se začal věnovat investici do bytů s pákou přes hypotéku. Tomu tématu se nejpozději za rok ve shrnutí chci zde více věnovat.

Rodina

Na závěr to nejdůležitější. Rodina. Oslavil jsem 5 let od svatby. Mateřská dovolená má výhodu, že nám dává větší svobodu cestovat. Ani nedokážu spočítat, kolik dní jsme strávili v roce 2019 cestováním. Jak řekl kamarád, vy jste furt někde. To mě baví a ve 2020 mám podobné ambice. Tvrdě pracovat a hodně odpočívat s rodinou při cestování.

Zhodnocení

Rok 2019 byl skvělý po pracovní stránce. Dařilo se businessu a stihl jsem spoustu cestování a věnovat se rodině. Výhled na 2020 je taky slibný.

Jak jsem nedávno diskutoval s kamarádem, kdyby vše zůstalo jako loni, tak bych si myslím nestěžoval. 🙂

Poslední aktualizace: 27. 01. 2020