TOP 500 ceskych affilaku si rozdeli stovky milionu Kc na provizich rocne

2 minuty čtení

Pod clankem Stefana Kusky se rozjela pomerne zajimava diskuze o velikosti ceskeho affiliate trhu. Mimo jine se nakouslo tema, kolik ceskych affilaku se muze pres affiliate marketing solidne uzivit.

Dovolim si citovat ze Stefanova komentare (screen) a doplnim par mych postrehu/cisel. Nektera cisla jsem overoval, ale cast cisel nemam overenou z vice zdroju – tj. pokud mate jiny nazor/cisla, nevahejte se o podelit napriklad pres komentare pod clankem.

1. Affiliate site se sirokym zamerenim – souhrn provizi 125-150 mil. Kc rocne
– AffiliateClub.cz – provize 25 mil. Kc rocne (dle vysledku 2013/2014)
– ceske zastoupeni CJ.com – cca 50 mil. Kc rocne (odhad na zaklade clanku z 12/2013)
– Affilbox – cca 10-15 mil. Kc rocne (cisla dle clanku z 02/2014)
– Affilnet.cz – cca 10 mil. Kc rocne (planovany obrat pro 2014 dle vyjadreni majitele Affilnetu)
– ostatni – Cresco, Zanox, NetAffiliation, eSpoluprace, Potenza, Pay4result,… – hruby odhad 30-50 mil. Kc rocne

2. Vybrane specializovane affiliate kategorie – souhrn provizi 150-200 mil. Kc rocne
– Travel – Invia.cz – provize 2 mil. Kc rocne
– Travel – hotely (Booking,…) – cca 5 mil. Kc
– Travel – ostatni – velmi hrubym odhadem 1 mil. Kc
– Slevy – TopTrack.cz, Rival.cz, Paylo.cz – hruby odhad 100-120 mil. Kc (ve znacne casti slevoveho bizu se pouziva affiliate princip, v kterem klienti plati kombinaci PPC + provizi z prodeje)
– Letenky – strelim od boku 5-10 mil. Kc (Kralovna, Pelikan, Letuska)
– Retail – Mall.cz, Vivantis (sperky.cz, krasa.cz, parfemy.cz, atd.), Trikator, ostatni prodejci elektro, sperku, parfemu, hodinek, mody, atd. – odhadem 5-25 mil. Kc
– Adult – odhadem 25-50 mil. Kc (odhad ve spolupraci s Affilnet boys)
– Gaming (online casino,…) – odhadem 20 mil. Kc (odhad ve spolupraci s Affilnet boys)

Jde o hrube odhady, ale radove by odhady nemely byt nejak moc mimo. Cast provizi nejde primo za malymi affilaky, ale za firmami zamerenymi na affiliate business (napr. slevove srovnavace) – casto jde o firmy, ktere zalozili affilaci.

Souhrn affiliate provizi dle vyse uvedenych kategorii vychazi na 275-350 mil. Kc rocne. 

Na tuzemskem internetu se bavime o skupine priblizne 10.000 affilaku (vcetne tech s minimalnimi prijmy). Casto v businessu pouzivam pravidlo 80/20 (80% businessu vznika z 20% aktivit). V affiliate bizu podle me zkusenosti plati spise pravidlo 90/10 (klidne i 95/5). Pri pouziti tohoto pravidla vychazi, ze mezi 1000 (prip. 500) affilaku se rozdeli 270 mil. Kc (prip. 285 mil Kc) z celkovych cca 300 mil. Kc provizi.

Nedava moc smysl pouzit prumernou hodnotu (270.000 Kc / 1 affilak z TOP 1000). Spise bych pracoval s informaci, ze mame balik priblizne 270 mil. Kc, o ktery se podeli vyssi stovky affilaku. Shoduji se s ostatnimi z oboru, ze affiliate trh je v CR stale na svem zacatku a vetsi boom ho teprve ceka.

david-eiselt-cesky-affiliate-trh-je-v-pocatku

Podle odhadu se uz ted bavime o pomerne zajimavych penezich v ceskem affiliate bizu. Rada affilaku se dokaze slusne uzivit. Z meho pohledu je na trhu jiz nyni dost prostoru pro vydelky affilaku a ten prostor se bude v pristich mesicich a letech spise zvetsovat, jak bude rust obliba affiliate businessu u klientu/merchantu. Jsem presvedceny, ze investice do affiliate businessu nyni dava velky smysl.

Update 2017: Samostatnou kapitou potom je globální affiliate trh. Tam bych například vyzdvihl obor cestování, který válcuje startup Kiwi.com, který roste přímo raketovým tempem. Kiwi.com patří mezi nejvíce žhavé české startupy s obratem v řádech miliard korun a obrovským ziskem.

  • Mám takový pocit, že Invia má za r 2013 vyplaceno pouze 2M.. 20M je celkem od spuštění affilu. Stejně tak bych poupravil klidně zbývající travel (sakryš.. dovolena.cz a dál? 😀 ) jen na 1M.
    U letenek se taky přes 2M nedostaneme.

    • Diky za komentar. Updatnul jsem cisla podle tvych odhadu. Jsi z oboru, budes mit lepsi prehled. 🙂

      Pokud takhle cisla plati, tak to nevypada, ze by affilaci byli pro Invia nejak extra klicovi. Jestli Invia prodava zajezdy za 2 miliardy Kc a affilove z toho vygeneruji v trzbach jen nejakych 80 mil. Kc (pri prumerne provizi affilaka 2,5%), tak affiliate bude pro Invia minoritni marketingovy kanal.

      • Na druhou stranu, pokud by dělali 0,8mld, tak je jejich byznys skoro jako infopodnikání 🙂

        Myslím si, že pokud jim affil bere 4%, tak je to po čertech dobrý výsledek!

        • Kdyz to vezmes opacne, tak pri 2 mil. Kc na provizich pro vsechny affilaky, to zni jako zatracene maly biz nebo nespravne vyuzity potencial. 😉

    • Radek

      Za český dovolenkový affil mohou nějaká nenulová čísla dělat Invia, Dovolena.cz, TravelPortal a do nedávna ještě Neckermann v rámci CJ, ale ten už je tuším pozastaven. Nikdo jiný snad na českém trhu dovolenkový affil neprovozuje. A pokud ano, neznám nikoho, kdo by jiný, než výše zmíněné 4 používal.

  • Štefan Kuska

    Zajímavá reakce a jsem rád, že se konečně hnuly ledy a začíná se pouštět do světa více zákulisních informací. Osobně jsem na blogu affiliate výdělky odhadoval na max. 150 milionů, ale do toho jsem nezapočítával adult (netušil jsem, že v ČR nějaký program běží) a slevové agregátory/servery kde jsem si myslel, že se platí pouze za proklik a nikolik za konverzi. Tudíž jsem je považoval spíše za obdobu PPC systémů. Když tyto výdělky odečtu, tak jsem s odhadem nebyl snad zas tak mimo 🙂

    Měl bych pouze 2 technické.
    1) Invia ročně vyplatí řádově jednotky milionů. Těch zmiňovaných 20 milionů totiž byla hranice, na které se pracovalo od roku 2006.

    2) Pokud využíváš pravidlo 90/10, tak by si těch 270 milionů nemělo rozdělit 500 affiláků, ale 1000 affiláků (10% z 10 000 affiláků).

    Pokud bych tedy uvažoval s těmito údaji, tak si sice průměrnou roční výplatu vydělá až 1000 affiláků, ale s ohledem na vysoké zastoupení výdělků v rámci slevových agregátorů se obávám, že to číslo bude opět řádově nižší a bude platit moje tvrzení, že se v současnosti neuživí affiliatem stovky affiláků.

    (Promiň Maigi, vím, že to nerad vidíš, ale s jiným ukazatelem, než je průměrná výplata, nemohu pracovat. Nejsou dostupná data)

    Tak jako tak jsme se díky tvému pohledu dostali opět o kus dál a možná se jednoho dne dozvíme ještě podrobnější údaje jako je např. celková výplata jednotlivých programů a podíl jednotlivých affiláků na vyplácených provizích.

    • Maigi

      Nikdo ti neřekne podíl jednotlivých affiláků. Co chceš vlastně slyšet?

      1) je tu obrovský prostor
      2) affiláci si vydělávají hodně slušně, pokud na sobě makají
      3) výdělečných affiláků oproti ostatním je zhruba stejné procento, jako všude jinde v oborech
      4) objem těch, co to zkouší je malý, ale roste a má kam růst, protože tu o affilu nikdo moc neví
      5) s růstem povědomí porostou ostatní čísla – poroste počet začátečníků, z nich profíků, inzerentů atd
      CZAFFIL je v plenkách, potvrdí ti to každý, kdo do oboru vidí. Pokud ti to nejde, není to trhem, to je celé. Proč by se nemohlo říkat, že si může slušně vydělat každý? Jediné, co mi vadí, je slovo „snadno“, snadné to není, i když oproti jiným trhům v zásadě ano. Bylo to snazší a obtížnost se s každým rokem stupňuje, ale zároveň trh roste a příležitosti také. Ani s daňovým přiznáním všech zúčastněných bys tyhle fakta neovlivnil.

      • Štefan Kuska

        Vše jsme snad vyřešili na mém blogu 🙂

    • Diky za komenty. Clanek jsem trochu zrevidoval.

      Je fakt, ze znam osobne nizsi desitky profi affilaku, ale z meho pohledu jsem stale presvedceny, ze pocet profi affilaku na ceskem trhu je o rad vyse. Spousta affilaku netouzi z logickych duvodu po publicite. Uvidime za rok, kolik budeme mit v AffiliateClubu profi affilaku, kdyz to je presne nase cilovka. 🙂

      • Štefan Kuska

        Škoda, že affily nepoodkryjí trochu více karty. Osobně si myslím, že profi affiláků nebudou stovky. Takového počtu spíše budou dosahovat affiláci s výdělky do 10k/měsíc, ze kterých by se mohla časem vyčlenit část, která by se affilem uživila – střední vrstva.

        Snad za rok poskytneš zákulisní informace o počtu affiláků, kteří dosáhnou aspoň na průměrný plat.

  • Dan

    Obecne je zajimave sledovat ten „rozruch“. Affiliate tady je leta a najednou lidi objevuji Ameriku a chteji hrozne vedet kolik kdo ma a kolik se tady vlastne presne rozdeluje a hodne to s kazdym resit 🙂 Jedno je jiste…ti nejlepsi affilate partneri nechodi po akcich, na blogy, ale naopak se o nich asi nikdo nikdy moc nedozvi. Kdo vydelava opravdu slusne penize jsou jednotky, nikoliv stovky a vubec ne tisic. Mam udaje z jednoho velkeho affilu, kde je pres 12.000 regi. affilaku s rocnim obratem pres 18 Mio…okolo 200 je jich pravidelne aktivnich za mesic, z toho s prijmem nad 50K je okolo 10! V CR je dle meho nazoru vice blogeru s prijmem 50+ via adwords. Adult bych osobne odhadoval na 100 Mio, Gaming rozhodne 80 Mio+.

    • Zdravim Dane. Diky za komentar. Je otazkou, co jsou pro vas slusne penize? Podle mych zkusenosti vetsina affilaku povazuje solidni prijem, pokud vydelavaji dlouhodobe 100+ tis. Kc mesicne. Osobne znam urcite vice nez jednotky affilaku s timto prijmem. A to ja zas moc lidi neznam, kdyz sedim vecne u kompu a na necem makam. 🙂

      Adult a Gaming je odhad od kolegu. Osobne ten biz neznam, nedelame ho. Tezko se mi k temto 2 vertikalam vyjadruje, tak jsem prevzal ten spise konzervativni odhad.

      • Dan

        Slusny prijem delim na 50K+ a 100K+ 😉 Jinak Adult je v CR asi nejvetsi z affil. Znam jen jednu firmu ktera dela pres 30 Mio rocne a to jsem se jich dlouho neptal na aktualni vysledky. Oni hodne kupuji rychla auta, par jich po Praze jezdi 😉 Obecne obdivuji nove, kteri do affilu zapalene jdou a jen v ramci CR.

        • OK, diky za vysvetleni. Ta 2 pasma davaji smysl.
          Adult asi skoro vsude nejvetsi affil, nejen v CR. 😉

  • fandor

    Myslím, že na letenkovém affilu se vyplatí možná i o řád více na provizích. Dva miliony je strašně málo, když jsem byl v letenkovém affilu aktivní, tak jsem dělal bezmála 20 procent uvedené částky a zároveň jsem byl v top5 affiliate partnerech Pelikána, což je blbost. Nedivil bych se, kdyby se v letenkovém affilu vyplatilo 10+ milionů ročně. Na celkové částce to nedělá žádnou podstatnou změnu, ale měl jsem potřebu to upřesnit.

    • Diky za koment. Pres koho myslis, ze ted protece tech 10+ milionu rocne? Co mam informace, tak Pelikan uz delsi dobu nevyplaci.
      Neni ted v tom travel/letenkach trochu potencial pro nejakou sikovnou affil sit? 😉

      • fandor

        Výplaty tečou přes tzv. velkou trojku, tj. Královna, Pelikán a Letuška, Pelikán šel do sebe a platí, ale mám to také jen z doslechu, začátkem letošního února mi skončil dvouletý non-compete agreement s jednou firmou, které jsem v minulosti cosi letenkového prodal, takže jsem byl dva roky mimo business 🙂 Mimochodem, jen two bits dělali v posledních letech odhadem 3+ mio ročně na provizích z letenkového affilu, i když teda ze zahraniční, ale česká firma to je.

        Jinak co se týče travelu, je tu ještě dost oblíbený affil program od Booking.com, ten imho taky vyplatí do ČR/SR ročně minimálně jednotky milionů, například Ondrej Pastirik, majitel asi nejnavštěvovanějšího webu o Amsterdamu – Amsterdam.info musí vydělávat na Bookingu slušnou raketu. Stejně tak kluci z hotels.cz nějakou zlatku vydělají (nepoužívají affil Bookingu), v minulosti dělali miliony ročně, hotelovej affil bych rozhodně nepodceňoval, je možné že je stejně velký, ne-li větší než letenkový.

        • Diky za upresneni, clanek jsem updatoval.
          Takze se muzeme tesit na Skrblika v jeho oblibenem travelu/letenkach, jo? 🙂

          • fandor

            částečně jo, nicméně nepředpokládám signifikantní příjmy z travelu, Skrblík bude orientován primárně na nižší střední třídu a ta bohužel řeší jiné problémy než kam jet na dovolenou 🙂

          • Treba vas klienti Skrblika prekvapi. 😉 Na slevovych serverech je nizsi stredni trida take hojne zastoupena a dovolenou kupuji (i kdyz pravda, ze predevsim dovolenou v CR a takove ty ultra low-cost Chorvatska/Recka/atd.).

      • Radek

        Fandor má pravdu. Pelikán šel skutečně do sebe a už opět vyplácí provize. Pravda, občas mu to sem tam stále ujede, ale to už je maximálně do 14 dnů, již žádné přestřelení o půl roku.

  • palio

    invia ma na screenshotu 20M, ne 2M. to su urcite uz hotove provize, ne cena zajezdu.

    • Radek

      Ano, to má, ale to je affiliate provize vyplacená od roku 2006. Michal uvádí údaj za rok, a tedy ty 2 miliony jsou správně.

  • I Ahyde přispěl svou „troškou“ do mlýna – uveřejnil čísla z eSpoluprace: http://schickelgruber.blog.cz/1403/affiliate

  • Robert

    Zdravim Michale, klidne nas muzes jmenovat, ceske zastoupeni cj.com je VIVNETworks, to dnes kazdy zna:-]. Co se tyka vysledku tak nemas pravdu, od 4/2011 kdy jsme predali spravu affiliate Mallu, neuvadime tyto vysledky kumulovane. 2roky zverejnujeme mesicne pravidelne na webu vivnetworks, kolik vyplacime na provizich v nejvetsi affiliate siti cj.com.

    • Zdravim Roberte, diky za tvuj cas a upresneni cisel (vymenou za drobny reklamni prostor :)). Clanek jsem updatoval. Retail jsem dal jako samostatnou kategorii, kam jsem presunul Mall.cz.

      V clanku zminuji spise obchodni znacky, proto nezminuji primo jmeno tve firmy, ale brand CJ. Podobne nekomunikujeme 5DM. 😉 K praci tve firmy a lidi jako Martin Betik respekt. Je za vami videt kus prace.

  • Pingback: Objem vyplacených provizí v českém affilu (infografika) | Affilblog.cz - Affiliate marketing()