Menu
Vedení účetnictví a daňová evidence – kdo vede účetnictví, kde stačí daňová evidence

Vedení účetnictví a daňová evidence – kdo vede účetnictví, kde stačí daňová evidence

3 minuty čtení

Každý podnikatel musí přiznávat své finanční aktivity. Kdo má povinnost vést účetnictví a komu stačí jednodušší daňová evidence?

Pravidla pro vedení účetnictví určuje zákon o účetnictví ze dne 12. prosince 1991, č. 563/1991 Sb. a další předpisy. Konkrétně je to vyhláška 500/2002 Sb. a České účetní standardy pro podnikatele.

Podnikající fyzická osoba má na výběr mezi vedením účetnictví a daňovou evidencí. U právnické osoby je vedení účetnictví nutností.

Vedení účetnictví

Při vedení účetnictví se základ daně zjišťuje z hospodářského výsledku. Hospodářský výsledek je definován jako rozdíl mezi výnosy a náklady. To je hlavní rozdíl mezi vedením účetnictví a vedením daňové evidence.

Při vedení daňové evidence je směrodatné, zda došlo ke skutečnému pohybu peněžních prostředků, při vedení účetnictví tato informace důležitá není.

V případě vedení účetnictví je podstatné, aby účetní jednotky účtovaly podvojnými zápisy o skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví v přesně daném období, se kterým věcně a časově souvisí.

Kdo vede účetnictví

Účetnictví musí vést všechny právnické i fyzické osoby zapsané v obchodním rejstříku. Povinnost vést účetnictví mají tyto subjekty:

  • právnické osoby se sídlem na území České republiky
  • zahraniční právnické osoby a zahraniční jednotky, které na území České republiky podnikají nebo provozují jinou činnost podle zvláštních právních předpisů
  • organizační složky státu
  • fyzické osoby evidované v obchodním rejstříku
  • fyzické osoby, které jsou podnikateli, pokud jejich obrat v rámci jejich podnikatelské činnosti přesáhl za bezprostředně předcházející kalendářní rok částku 25 mil. Kč
  • ostatní fyzické osoby, které vedou účetnictví na základě svého rozhodnutí
  • ostatní fyzické osoby, kterým povinnost vedení účetnictví ukládá zvláštní právní předpis
  • svěřenské fondy
  • fondy obhospodařované penzijní společností
  • investiční fondy bez právní osobnosti
  • osoby, kterým povinnost sestavení účetní závěrky stanoví zvláštní právní předpis nebo které jsou účetní jednotkou podle zvláštního právního předpisu

Nejefektivnějším způsobem, jak vést účetnictví, je podvojné účetnictví. Účetnictví je definováno jako písemné zaznamenávání informací o hospodaření podniku v peněžních jednotkách.

V případě podvojného účetnictví se každá položka objevuje na dvou účtech. Na jednom je vedena jako výnos (má dáti), na druhém jako náklad (dal).

Fyzické osoby, kterým zákon neukládá povinnost vést podvojné účetnictví, tak mohou činit dobrovolně. Obvykle však vedou daňovou evidenci, která je jednodušší.

Daňová evidnece

Daňová evidence nahradila dříve používané jednoduché účetnictví, které bylo v České republice zrušeno v roce 2004. Jde o způsob evidování majetku, závazků, příjmů a výdajů. 

Daňová evidence je způsob, jak úřadům doložit ekonomickou situaci podnikatele. Na jejím základě se vypočítá daň z příjmu.

Daňová evidence vzor lze stáhnou z řady webových stránek. Užitečné jsou také online nástroje, které daňovou evidenci výrazně usnadní. Nejčatěji se používají tyto nástroje:

  • iÚčto
  • Fakturoid
  • Účtovna
  • Idoklad

Zkušenosti ostatních uživatelů mohou pomoci s výběrem správného programu, pomoci tak mohou například Fakturoid recenze.

Některé z těchto aplikací jsou k dispozici i zdarma. Seznam volných živností i vázaných živností, které musí vést daňovou evidenci je běžně dostupný.

Kdo vede daňovou evidenci

Daňovou evidenci musí vést podnikající fyzické osoby, které nejsou účetní jednotkou. To znamená, že nevedou podvojné účetnictví.

Povinnost vést daňovou evidenci mají také fyzické osoby, které své výdaje nevykazují paušálně, tedy procentem z příjmů.

Daňovou evidenci vedou osoby splňující tyto podmínky:

  • jejich obrat nepřekročil za minulý kalendářní rok 25 mil. Kč
  • nejsou účastníkem sdružení
  • nejsou zapsány v obchodním rejstříku

Daňová evidence se tak týká všech drobných podnikatelů s ročním obratem pod 25 mil. Kč. Tyto osoby mohou vést podvojné účetnictví, pokud si tuto možnost sami zvolí.

Odpisy hmotného majetku

Odpisy majetku řeší v účetnictví opotřebení majetku způsobené používáním při podnikání. Hodnotu takového majetku lze zahrnout do nákladů na podnikání.

Hmotný majetek, kterého se odpisy týkají, stanovuje zákon o daních z příjmu. Zákon určuje odpisové skupiny, a ty udávají, jak dlouho se bude daný majetek odpisovat.

Užitečný nástroj je online odpisová kalkulačka na výpočet daňových odpisů hmotného majetku. Odpisy kalkulačka lze jednoduše vyhledat na internetu.

Poslední aktualizace: 20. 04. 2022