Menu
Založení bankovního účtu – jak na to?

Založení bankovního účtu – jak na to?

7 minut čtení

Bankovní účet je dnes už absolutní samozřejmostí. Jeho založení se čím dál více zjednodušuje a bankovní instituce se předhánějí v tom, kdo nabídne lepší služby. Snižuje se časová náročnost celého procesu, protože mnohé banky nabízejí vyřízení on-line. Navíc přechod z jedné banky do druhé a převod svého stávajícího účtu už díky kodexu mobility také není problém. Jaké jsou tedy možnosti založení účtu u jednotlivých bank? Jaké jsou podmínky?

Bankovní účet už lze kromě návštěvy pobočky konkrétní banky založit přes internet. Další možností je vyřízení prostřednictvím telefonu, nicméně to nabízí jen některé banky. Tento článek nabízí srovnání podmínek založení běžného účtu u šesti bankovních institucí, které jsou na českém trhu velmi dobře známé.

On-line založení účtu v praxi

Nejprve je ovšem na místě představení služby založení účtu on-line. Je to nejsnadnější a nejrychlejší způsob, který ušetří především čas strávený cestou na pobočku. K úspěšnému uzavření smlouvy o založení účtu může dojít dvěma způsoby:

  • kompletně elektronicky

Obvykle jsou potřeba dva naskenované doklady totožnosti, číslo mobilního telefonu, e-mail a naskenovaný doklad o vedení běžného účtu v jiné bance v ČR. Tím je myšlen výpis z účtu, smlouva o účtu nebo jiné potvrzení o vedení účtu. K finalizaci založení účtu je poté použito množství autorizačních SMS nebo e-mailů.

  • kurýrem

Založení prostřednictvím kurýra už není tak rychlé, protože pochopitelně k žadateli kurýr nepřijede ihned. Může to být otázka až několika dnů. Nejprve se vyplní on-line formulář na webových stránkách a samotná smlouva připravená k podpisu se potom doručuje právě prostřednictvím kurýra. Ten po kontrole totožnosti smlouvy předá k podpisu a opět si je odveze zpět. Důležité je zmínit, že doručení kurýrem je obvykle zdarma. K aktivaci účtu pak dochází například prostřednictvím internetového bankovnictví.

Porovnání služeb vztahujících se k založení účtu

Bankovní institucePoplatek za založení a vedení účtu Založení účtu on-lineInternetové a mobilní bankovnictví zdarma k účtuPlatební karta zdarma k účtu (ks)Zajímavá informace
Česká spořitelnazdarmaanoano1Platba za výběr z bankomatu České spořitelny!
Air Bank zdarma (Malý tarif), 100 Kč měsíčně (Velký tarif)anoano2 + platební nálepkaÚrokový bonus 1 %
Fio Bankazdarmaanoano2Číslo účtu na přání
Equa Bankzdarmaanoano1
Komerční bankazdarmaanoano1
ČSOB25 Kč měsíčněneano1

Z porovnání vyplývá, že internetové i mobilní bankovnictví je již dnes naprostým standardem. Stejně tak platební kartu zdarma vydává k účtu každá banka, některá ovšem ne jen jednu. I on-line založení účtu začíná být velmi častou službou pro klienty jednotlivých bank.

Základní účet od České spořitelny

Základní účet od České spořitelny lze založit na pobočce, telefonicky anebo on-line. V případě zakládání účtu na pobočce je potřeba pouze jeden doklad totožnosti a může tak učinit jak občan České republiky, tak cizinec. Ve variantě založení bankovního účtu on-line požaduje Česká spořitelna dva doklady totožnosti. Založit účet on-line může jen občan ČR.

Základní účet od České spořitelny obsahuje:

  • Ovládání přes mobilní aplikaci Mobilní banka či přes internet službou SERVIS 24 zdarma (aktuálně nahrazovanou modernější službou George, resp. George GO v případě mobilního bankovnictví).
  • Bezkontaktní platební kartu Visa Classic.

Založení a vedení účtu České spořitelny je zdarma. Nelze se ovšem vyhnout mnohým poplatkům, které ve srovnání s nabídkou konkurentů můžou vypadat skoro jako špatný vtip. Příkladem může být poplatek za výběr z bankomatu České spořitelny – i za vybrání peněz u vlastní banky se hradí částka ve výši 5 korun.

Malý a Velký tarif od Air Bank

Založit si běžný účet u Air Bank je možné prostřednictvím stejných možností jako u České spořitelny – tedy on-line, telefonicky nebo na pobočce. V nabídce jsou dva tarify – Malý tarif a Velký tarif. K oběma variantám Air Bank vydává 2 platební karty a jednu platební nálepku. Oba tarify také zahrnují všechny běžné služby – vedení běžných i spořících účtů, debetní karty a platební nálepky, internetové, mobilní i telefonní bankovnictví.

Za Velký tarif se platí 100 korun měsíčně, ale všechny služby jsou dále zdarma. U Malého tarifu je založení účtu a vedení zdarma, ale jsou zpoplatněny výběry hotovosti z bankomatů jiných bank, výběry peněz u terminálů Sazky nebo například informační SMS o pohybu na účtu.

Velmi příjemným zpestřením běžného účtu od Air Bank je bonusový úrok 1 % ročně. A to v případě, kdy dojde alespoň 5 krát měsíčně k platbě kartou. Úročí se zůstatek na účtu do výše 100 000 korun. Na spořícím účtu až do výše 250 000 Kč, celkem lze tedy u Air Bank spořit jedním procentem až 350 000 Kč.

Občanovi České republiky stačí k založení účtu pouze občanský průkaz a číslo svého mobilního telefonu. Cizinec potřebuje doklady dva, z čehož alespoň jeden musí obsahovat držitelovu fotografii.

Klientům s běžným účtem je umožněno zdarma sjednání Air Bank půjčky, jejichž splátky si pak může každý nastavovat podle potřeby.

Fio osobní účet od Fio banky

Ani Fio banka se od předchozích konkurentů v rámci založení běžného účtu příliš neliší. Opět je ve hře varianta založení účtu on-line nebo na pobočce. Založení a vedení Fio osobního účtu je zdarma. Stejně jako klienti Air Bank a České spořitelny získávají spolu s účtem také zdarma internetové bankovnictví a mobilní aplikaci, bezkontaktní platební kartu MasterCard Debit Contactless a bezkontaktní platební kartu pro další osobu.

Zajímavostí je, že Fio banka nabízí zdarma možnost čísla účtu na přání, a to za podmínek, že:

  • zvolené číslo účtu nesmí být obsazené jiným klientem,
  • zvolené číslo účtu musí obsahovat 8 až 10 číslic,
  • desetimístné číslo účtu nesmí začínat čísly 1 nebo 2, devítimístné nesmí začínat čísly 9 nebo 19,
  • zvolené číslo účtu musí vyhovovat podmínkám České národní banky a splňovat formát Modulo 11 (zda zvolený formát vyhovuje lze ověřit na webových stránkách ČNB). Kód banky samozřejmě změnit nelze.

Ačkoliv měsíční poplatek za vedení účtu Fio banka nepožaduje, platí pro něj ovšem řada limitů. Například zdarma je pouze 10 výběrů měsíčně z bankomatů Fio banky nebo 5 výběrů měsíčně z cizích bankomatů v ČR. Nad rámec toho už se pak účtují poplatky.

Doklady pro založení účtu (nebo třeba pro sjednání půjčky od Fio banky) odpovídají předchozím dvěma konkurentům – u občana ČR jde jen o občanský průkaz, v případě cizince, který chce mít zřízený účet, jsou požadovány dva doklady totožnosti.

Běžný účet od Equa Bank

Equa Bank poskytuje v rámci založení účtu velmi podobné služby jako předchozí zmínění konkurenti. Založení a vedení účtu je zdarma. Součástí Běžného účtu je internetové i mobilní bankovnictví a bezkontaktní platební karta Mastercard.

Založit účet nebo třeba i vyřídit půjčku od Equa Bank je možné na pobočkách nebo on-line (prostřednictvím kurýra). Jaké podklady jsou potřeba k založení účtu se na webových stránkách banky neuvádí, ale s velkou pravděpodobností půjde o stejné podmínky, jako mají ostatní banky – tudíž bude potřeba předložit maximálně dva doklady totožnosti.

Můj účet od Komerční banky

Způsob založení účtu u Komerční banky se víceméně shoduje s ostatními. Opět lze zmínit, že k založení může dojít na pobočce, telefonicky nebo on-line (s využitím kurýra). K Základnímu účtu Komerční banka poskytuje pouze jednu platební kartu a služby internetového bankovnictví a mobilní aplikaci. Založení a vedení účtu je zdarma.

K založení účtu bude žadatel potřebovat i přímo na pobočce dva doklady totožnosti, nejčastěji tedy občanský průkaz a cestovní pas nebo řidičský průkaz.

Základní účet od ČSOB

Odlišnou nabídku při zakládání účtu poskytuje ČSOB. Nikoliv ovšem v pozitivním smyslu slova. Je překvapivé, že u ČSOB se stále platí poplatek za vedení účtu, a to ve výši 25 Kč měsíčně. On-line založení účtu tato banka nenabízí, zájemce si musí dojít na pobočku. V dnešní době, kdy si člověk opravdu velmi váží svého času, je absence tohoto způsobu založení účtu těžko uvěřitelná.

Jinak ovšem pro Základní účet od ČSOB platí totéž, co již bylo vyjmenováno výše – součástí je internetové bankovnictví, mobilní aplikace a poskytnutí debetní karty.

K založení účtu u ČSOB občan ČR potřebuje pouze občanský průkaz. Cizinec překládá dva doklady totožnosti.

Změna banky

V současnosti už změna banky a převod účtu není žádným velkým problémem. Většina bank totiž akceptuje tzv. kodex mobility. V praxi to znamená, že stačí pouze novou banku informovat o tom, že k ní chce žadatel přejít, případně podepsat žádost.

Pak už není potřeba se o nic starat, banky si mezi sebou celou záležitost vyřeší sami. Nová banka vyřídí založení nového účtupřesun prostředků i plateb. Nakonec se postará i o zrušení starého účtu.

Jediný problém by mohl nastat v případě, kdy má žadatel v původní bance i jiné závazky než jen běžný účet, například hypoteční úvěr.

Seznam bankovních institucí, které kodex mobily podepsaly, uveřejňuje Česká bankovní instituce na svých webových stránkách www.czech-ba.cz

Poslední aktualizace: 07. 12. 2018