Menu
Zhodnocení náboru v době rouškové dle zkoušeností VimVic.cz a našich klientů

Zhodnocení náboru v době rouškové dle zkoušeností VimVic.cz a našich klientů

3 minuty čtení

Pro magazín Moderní řízení jsme s kolegou Ivo Praxem z VimVic.cz připravili vyjádření k tématu, jak na nábory v době rouškové, protože nábor nových kolegů do firem se musel také přizpůsobit a řada rozhovorů se přesunula do virtuálního prostředí.

V článku v magazínu Moderní řízení poskytujeme vyjádření k celé situaci během epidemie koronaviru. K tématu se vyjadřuje společně s VimVic.cz například Marek Premus, personální ředitel společnosti Alza.

Kompletní odpovědi za VimVic.cz z pera Ivo Praxe uvádím níže. Celý článek potom zde.

Začaly podle vás firmy v posledních týdnech plošně využívat online pohovory, nebo spíše zmrazily nábory a čekají, až se budou moci setkat s kandidáty?

Firmy nemají jasno, jak bude vypadat situace po odeznění epidemie. Spousta náborů je zastavených, to ukazují data z firem jasně. Na druhou stranu, jsme v kontaktu s firmami, které nutně potřebují obsadit některé volné pozice a výrazně se u nich zvýšilo využívání online pohovorů. Je to hlavně z důvodu, že ani nemají jinou možnost. Další firmy se na online pohovory chystají. O tom svědčí průzkum mezi firmami v rámci naší dubnové akce HR online lunch, která byla právě na téma online pohovorů a přihlásilo se na ní přes 100 pracovníků z náboru a HR.

Na co by si personalisté měli podle vás při online pohovoru dávat pozor? Jak se na něj co nejlépe připravit?

Pro zvládnutí online pohovoru jsou důležité tři věci. První je příprava na straně personalisty, kam patří technická připravenost jako volba správného softwaru, vyzkoušené připojení a kvalita audio a video spojení. Za druhé příprava kandidáta, upozornit s předstihem na používání kamery pro zahrnutí neverbální komunikace, informovat o očekávaném průběhu online pohovoru. Všichni známe klasické pohovory, online pohovory jsou něco nového, tak kandidáta připravit na to, že se není čeho obávat. Za třetí je vlastní průběh online pohovoru, doporučujeme na začátku odstranit nervozitu pomocí icebreaku. Personalista by měl být při pohovoru autentický, být sám sebou, to hodně pomáhá.

Na co by si naopak měli dávat pozor kandidáti?

Částečně se to překrývá s minulou otázkou – zkontrolovat si připojení, být autentický. Počítat s využitím kamery a vybrat si vhodné místo, kde nebudou online pohovor rušit jiné osoby nebo nežádoucí scenérie, nikdo z personalistů netouží sledovat za kandidátem výběr spodního prádla na sušáku. Zbytek už platí stejně jako u klasického pohovoru, například podívat se blíže na společnost, kam se hlásím a připravit si důvody, proč právě já jsem dobrým kandidátem na danou pozici.

Jaké jsou výhody online pohovorů? Jaké naopak jejich nevýhody?

Jednou z největších výhod je úspora času. Kandidát nemusí cestovat do firmy, připojí se z pohodlí domova. Pro personalistu může být také výhodou, že online pohovory vyžadují zpravidla méně času. Nevýhodou jsou možné technické překážky a také omezené možnosti neverbální komunikace, která je velmi důležitá.

V čem se podle vás online pohovory liší od těch klasických?

Online pohovory jsou jednoznačně časově úspornější. Na druhou stranu, v klasických pohovorech lze navázat lepší osobní kontakt. Účastníci se u online pohovorů nevidí napřímo, jen zprostředkovaně přes počítač. Přitom ani nejlepší personalisté na světě nemají úspěšnost náboru 100 %, spíše se u těch nejlepších uvádí 60-70 % úspěšnost při výběru správného kandidáta. Vzhledem k limitům online pohovorům bude úspěšnost výběru vhodného kandidáta ještě o něco menší.

Mohou se firmy spolehnout jen na online pohovory, nebo by poté vždy mělo následovat ještě druhé kolo v podobě osobního rozhovoru?

Jedna z tradičních pouček říká, že osobní kontakt nelze ničím nahradit. To se nyní nemění. Vybrali byste si manžela nebo manželku na základě online pohovoru? Pokud kandidát projde screeningem v rámci online pohovoru a situace to umožňuje, je lepší se v poslední fázi potkat i osobně.

Stanou se online pohovory i v budoucnu častějšími, jako se tomu stalo v posledních týdnech?

Jsem o tom přesvědčen. V této době si online pohovory vyzkoušela většina firem, překonali bariéry související s nějakou mírou setrvačnosti a konzervativnosti. Řada lidí a firem dělá nerada změny, teď je k tomu donutily okolnosti. Vypadá to, že současná situace pomůže k evoluci v náboru a většímu využívání online pohovorů. V nějaké formě ve firmách online pohovory zůstanou i po odeznění současné situace. Zejména pro úvodní screening či první kola mají online pohovory velké odůvodnění a budou se věřím využívat více, než tomu bylo v minulých letech.

Poslední aktualizace: 21. 05. 2020