Menu
Zpoždění letu – kdy a jak zažádat o kompenzaci?

Zpoždění letu – kdy a jak zažádat o kompenzaci?

3 minuty čtení

Zpoždění letu a dlouhý čas strávený na letišti zkazí náladu nejednomu cestujícímu. Jak velké musí být a čím musí být zapříčiněno, aby byla letecká společnost povinna poskytnout odškodnění? A dle čeho se odvíjí jeho výše?

Po dlouhém rozhodování, kam na dovolenou k moři, a získání všech informací například o parkování na letišti, se většina z nás nemůže dočkat vytouženého odpočinku na sluncem zalité pláži.

Dlouhé zpoždění letu může začátek prázdninového dobrodružství pěkně pokazit. Co z toho, že jsme nakoupili levné letenky, když teď stejně trčíme na letišti? Cestující však mají za určitých podmínek právo alespoň na náhradu za zpožděný let. Jak jej uplatnit v praxi?

Kdy vzniká nárok na odškodnění za zpožděný let?

Nárok na kompenzaci za zpožděný let vzniká při splnění několika podmínek. Let musí být zajištěn jedním z evropských dopravců nebo z území Evropské unie, Islandu, Norska či Švýcarska. Zpoždění dále nesmí být zapříčiněno tzv. mimořádnými okolnostmi a jeho délka musí být minimálně 3 hodiny. Také v případě, že byl zpožděný let zajištěn cestovní kanceláří, mají cestující nárok na odškodnění za zpoždění letu.

Výše náhrady za zpožděný let se dále dle nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004 ze dne 11. února 2004 určuje podle délky letu:

Délka letuVýše kompenzace
do 1500 km250 €
nad 1500 km pro lety v rámci EU, Islandu, Norska nebo Švýcarska

 

1500 až 3500 km pro lety mimo EU

400 €
nad 3500 km600 €

Odškodnění za zpoždění letu náleží vždy tomu, kdo se ho zúčastnil, ne jeho plátci. Nárok na finanční kompenzaci za zpožděný let mají cestující i tehdy, když při čekání na let dostanou poukazy občerstvení či ubytování. Při velmi dlouhém zpoždění mají cestující navíc právo na proplacení nákladů za nocleh v případě, že jim ubytování neposkytla sama letecká společnost.

Jak již bylo řečeno, přílet musí být opožděn minimálně o 3 hodiny. Jak ale poznat, kdy přesně let skončil? V tomto případě je dobré vědět, že za konec letu se považuje otevření dveří letadla.

Mimořádné okolnosti

Cestující nemají nárok na náhradu za zpožděný let, pokud k jeho zpoždění došlo v důsledku tzv. mimořádných okolností. Ty zahrnují například špatné počasí, stávky zaměstnanců letiště, problémy na letišti, politické nepokoje a prakticky vše ostatní, co letecký dopravce nemůže ovlivnit. Co nespadá pod mimořádné okolnosti, je například technická závada letadla.

Jak zažádat o náhradu za zpoždění letu?

Nejlepší cestou je vyžádat si potvrzení o zpoždění letu na letišti příletu nebo odletu. Není to ale nutné, protože každá letecká společnost i letiště příletu eviduje údaje o přesné délce zpoždění. Pokud letadlo vzlétalo z jednoho z českých letišť, např. z letiště Václava Havla, bude mít záznam o zpoždění také Úřad pro civilní letectví.

TIP: Mobilní aplikace jednotlivých leteckých společností nebo letišť nabízejí způsob, jak sledovat lety a také případné zpoždění konkrétního letadla. Člověk tak může mít potřebné informace o tom, jak se situace se zpožděním vyvíjí zcela online.

Cestující se rovněž mohou zeptat dopravce na důvod zpoždění. Pokud je jim sděleno, že jsou jím mimořádné události, ještě to automaticky neznamená neúspěch. Často se jedná jen o snahu cestující odradit, aby letecká společnost nemusela kompenzaci za zpožděný let vyplatit.

Pro získání odškodnění za zpoždění letu je pak třeba vyplnit formulář pro podání stížnosti u letecké společnosti. O náhradu lze zažádat až 3 roky zpětně.

Poslední aktualizace: 14. 11. 2018