Menu
Zpoždění vlaků – kde hledat informace a jakou kompenzaci očekávat?

Zpoždění vlaků – kde hledat informace a jakou kompenzaci očekávat?

5 minut čtení

Situace, ve které se ocitl téměř každý, kdo vlakem alespoň někdy cestuje. Velká zpoždění vlaků mohou překazit plány a znepříjemnit cestu do práce, domů nebo na dovolenou. Jak se dozvědět o zpoždění a kde sledovat polohu vlaku?

Možnost sledovat vlak ocení především ti, kteří potřebují být včas na letišti, na důležité schůzce nebo pracovním pohovoru. Informace o poloze vlaku a délce plánovaného zpoždění poskytují někteří dopravci na svých webových stránkách. Kteří to jsou a co vše je možné se o určitém spoji dozvědět? Kdy vzniká nárok na odškodné a jak o něj v případě zpoždění vlaku zažádat?

Poloha vlaku na trati – kde se momentálně vlak nachází?

Na webových stránkách Českých drah lze zjistit detailní informace o všech vlacích. Po zadání čísla určitého spoje se kromě potvrzeného zpoždění vlaku ČD, polohy vlaku a omezení provozu na trase objeví i aktuální jízdní řád a služby, kterých lze cestou využít. Aktuální informace jsou dostupné také v mobilní aplikaci Můj vlak nebo v kontaktním centru ČD.

Zjistit aktuální polohu vlaku ČD, případně vyhledat spojení, mohou cestující také přes SMS. Tuto službu poskytují následující mobilní operátoři:

OperátorPoloha vlakuVyhledání spojení
O2

SMS zaslat na číslo: 999 888

Cena: 3,50 Kč

Text SMS:

ZPO_číslo nebo jméno vlaku

Text SMS:

VLA_odkud_kam

Vodafone

SMS zaslat na číslo: 7755

Cena: 3 Kč

Text SMS:

POZ_číslo nebo jméno vlaku

Text SMS:

VLAK_odkud_kam

T-Mobile

SMS zaslat na číslo: 4616

Cena: 3,60 Kč

Text SMS:

POZ_číslo nebo jméno vlaku

Text SMS:

VLAK#odkud##kam

Sledování vlaků a jejich zpoždění je možné také na webové stránce Idos.cz nebo v mobilní aplikaci IDOS po vyhledání spojení nebo určitého vlaku.

Také RegioJet cestujícím poskytuje informace o zpoždění svých vlaků. Na webových stránkách společnosti je pro každý den k nalezení přehled všech spojů, jejich čas odjezdu, příjezdu, trasy a očekávaného zpoždění. Podle trasy lze vyhledat i konkrétní vlak.

Na webových stránkách některých dopravců lze sledovat očekávanou délku zpoždění i polohu vlaku

Na webových stránkách některých dopravců lze sledovat očekávanou délku zpoždění i polohu vlaku.

Jakou kompenzaci mohou cestující při zpoždění vlaku očekávat?

Kdy mají cestující nárok na odškodné a jakou kompenzaci mohou očekávat? Podmínky jednotlivých železničních dopravců se mohou v případě vnitrostátních vlaků lišit. Při zpoždění mezinárodních spojů se výše odškodného odvíjí od nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1371/2007.

České dráhy

V případě zpoždění vnitrostátního vlaku mají cestující nárok na:

  • 25 % z ceny jízdenky (pokud její cena byla nejméně 400 Kč pro jednoho cestujícího) při zpoždění 60 až 119 minut
  • 50 % z ceny jízdenky (pokud její cena byla nejméně 200 Kč pro jednoho cestujícího) při zpoždění 120 a více minut

Držitelé jízdenky IN 100 mohou zažádat o jednorázovou kompenzaci:

  • 50 Kč při zpoždění 60 až 119 minut
  • 100 Kč při zpoždění delším než 120 minut

V případě zpoždění mezinárodního vlaku bude cestujícím vráceno:

  • 25 % z ceny jízdenky (pokud její celková cena byla alespoň 16 EUR pro jednoho cestujícího) při zpoždění 60 a více minut
  • 50 % z ceny jízdenky (pokud její celková cena byla alespoň 8 EUR pro jednoho cestujícího) při zpoždění 120 a více minut

České dráhy cestujícím v případě zpoždění vlaku nabízejí proplacení zbývající cesty (například taxi). Pokud této možnosti využít nechtějí, mají nárok na náhradu nákladů za ubytování do výše 500 Kč na osobu.

Jak o odškodnění zažádat? Pro uplatnění nároku na kompenzaci je nutné vyplnit formulář (ke stažení na webových stránkách ČD nebo k dostání u pokladní přepážky) a poté jej s originální jízdenkou a potvrzením o zpoždění vlaku (poskytne průvodčí ve vlaku) odevzdat u pokladní přepážky nebo zaslat na adresu pracoviště ČD v Olomouci. Žádost pak bude vyřízena do měsíce.

RegioJet

RegioJet odlišuje zaviněné a nezaviněné zpoždění vlaků. Příkladem zaviněného zpoždění může být porucha vozu. Nezaviněná zpoždění zahrnují ta zpoždění, která nevznikla ze strany společnosti RegioJet, například kalamity nebo opravy na železnicích. Zda se jedná o zaviněné nebo nezaviněné zpoždění cestujícím sdělí stevard nebo stevardka ve vlaku. Výše kompenzace a nárok na ni se odvíjí také od doby jízdy linky a délky zpoždění.

Doba jízdy do 1,5 hodiny:

Zaviněné zpožděníNezaviněné zpoždění
50 % z ceny při zpoždění 31 až 60 minut25 % z ceny při zpoždění 31 až 90 minut
100 % z ceny při zpoždění 61 a více minut100 % z ceny při zpoždění 91 a více minut

Doba jízdy do 3 hodin:

Zaviněné zpožděníNezaviněné zpoždění
50 % z ceny při zpoždění 46 až 90 minut25 % z ceny při zpoždění 61 až 120 minut
100 % z ceny při zpoždění 91 a více minut100 % z ceny při zpoždění 121 a více minut

Doba jízdy do 5 hodin:

Zaviněné zpožděníNezaviněné zpoždění
10 % z ceny při zpoždění 31 až 60 minut25 % z ceny při zpoždění 91 až 180 minut
50 % z ceny při zpoždění 61 až 120 minut100 % z ceny při zpoždění 181 a více minut
100 % z ceny při zpoždění 121 a více minut

Doba jízdy delší než 5 hodin:

Zaviněné zpožděníNezaviněné zpoždění
50 % z ceny při zpoždění 121 až 180 minut25 % z ceny při zpoždění 121 až 240 minut
100 % z ceny při zpoždění 181 a více minut100 % z ceny při zpoždění 241 a více minut

U mezinárodních vlaků nehraje roli, zda je zpoždění zaviněné nebo nezaviněné. V obou případech bude cestujícím vráceno:

  • 25 % z ceny jízdenky při zpoždění 61 až 119 minut
  • 50 % z ceny jízdenky při zpoždění delším než 119 minut

Nárok na odškodné nevzniká v případě, že je zpoždění ohlášeno ještě před odjezdem daného spoje (vnitrostátního i mezinárodního).

Zažádání o vrácení peněz je v případě společnosti RegioJet jednoduché – částka se automaticky připíše na jízdenku. Poté ji lze vybrat v hotovosti u prodejní přepážky nebo ji využít při další jízdě vlakem RegioJet.

Leo Express

Výše odškodnění při zpoždění vlaků Leo Express je následující:

  • 25 % z ceny jízdenky při zpoždění 60 až 120 minut
  • 50 % z ceny jízdenky při zpoždění 120 a více minut

Společnosti Leo Express poskytuje kompenzaci i při zpoždění, které nenastalo její chybou. Jak o ni zažádat? Cestující musí vyplnit formulář s žádostí o odškodnění. Ten pak zaslat e-mailem na refund@le.cz nebo poštou na adresu pracoviště Leo Express v Praze. O vrácení peněz je možné požádat také u pokladní přepážky.

Arriva

Dopravce Arriva cestujícím vyplatí:

  • 25 % z ceny jízdného v případě zpoždění 60 až 119 minut
  • 50 % z ceny jízdného v případě zpoždění 120 a více minut

O kompenzaci lze zažádat e-mailem na adrese upps@arriva.cz , případně na adrese pracoviště společnosti Arriva v Praze.

Poslední aktualizace: 14. 11. 2018

Našli jste chybu?